Perusopetuksen yksikköhintojen laskenta vuonna
2001
Perusopetuksen järjestäjän yksikköhinnan laskenta
lähtee opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998),
jäljempänä rahoituslain, 16 §:n mukaisen perusopetuksen
keskimääräisen markkamäärän laskennasta.
Valtioneuvosto vahvistaa perusopetuksen keskimääräisen
markkamäärän varainhoitovuotta edeltävän vuoden
syyskuussa. Vuonna 2001 perusopetuksen keskimääräinen markkamäärä
on 24 838 mk/oppilas (VNp 835/2000). Keskimääräistä
markkamäärää käytetään mm. perusopetuslain
25 § 2 momentissa tarkoitettua 11-vuotiseen oppivelvollisuuteen perustuvaa
opetusta saavien oppilaiden korotusta laskettaessa.
Perusopetuksen yksikköhinta lasketaan siten, että kunnan asukastiheyden
mukaan laskettavaa markkamäärää painotetaan 60 %:lla
ja perusopetuksen tunnusluvun mukaan laskettavaa markkamäärää
40 %:lla (painotettu yksikköhinta). Kuntayhtymän perusopetuksen
yksikköhintaa laskettaessa asukastiheytenä käytetään
sen jäsenkunnista 20.9.2000 perusopetukseen osallistuneiden oppilaidenmäärien
mukaan painotettua jäsenkuntien asukastiheyksien keskiarvoa.
Asukastiheyden mukainen yksikköhinta (ks.
raportti 6YK5 sarake 05)
Asukastiheyden mukaan laskettavan markkamäärän laskemiseksi
käytetään regressioanalyysiä, joka kuvaa kuntien vuoden
1999 asukastiheyksien ja oppilasta kohden laskettujen kustannusten keskimääräistä
valtakunnallista riippuvuutta. Näin saatua funktiota käytetään
kaksi vuotta eli vuosien 2001 ja 2002 yksikköhintojen laskennassa.
Asukastiheysmallin mukainen yksikköhinta määräytyy
seuraavasti:
41 890 mk – 5 966 x kunnan painotettu asukastiheys1, jos
asukastiheys on pienempi tai yhtä suuri kuin 2 (arvo ylärajalla
29 958 mk)
30 806 mk - 424 x kunnan painotettu asukastiheys1, jos asukastiheys
on pienempi tai yhtä suuri kuin 5 (arvo ylärajalla 28 686 mk)
31 386 mk - 540 x kunnan painotettu asukastiheys1, jos asukastiheys
on pienempi tai yhtä suuri kuin 10 (arvo ylärajalla 25 986 mk)
27 143 mk – 115,7 x kunnan painotettu asukastiheys1, jos
asukastiheys on pienempi tai yhtä suuri kuin 30 (arvo ylärajalla
23 672 mk)
23 672 mk jos asukastiheys on > 30
1) Kaksikielisen kunnan asukastiheys lasketaan erikseen
suomenkielisten asukkaiden ja erikseen ruotsinkielisten asukkaiden määrien
mukaan laskettujen asukastiheyksien painotettuna keskiarvona (RahA 1 §
3 mom).
Tunnusluvun mukainen yksikköhinta (ks.
raportti 6YK5 sarake 03)
Tunnusluvun mukaan laskettavan markkamäärän laskemiseksi
käytetään regressioanalyysiä, joka kuvaa kuntien ja
kuntayhtymien oppilaskohtaisten tunnuslukujen ja oppilaskohtaisten kustannusten
keskimääräistä valtakunnallista riippuvuutta vuonna
1999. Näin saatua funktiota käytetään kaksi vuotta
eli vuosien 2001 ja 2002 yksikköhintojen laskennassa.
Tunnusluvun mukaan laskettava markkamäärä saadaan kertomalla
kunnan tunnusluku luvulla 245,11 ja vähentämällä siitä
2 060.
Tunnusluku lasketaan vuosittain oppilasta kohden määräytyvien
lukujen keskiarvona. Oppilasmääränä käytetään
edellisen syksyn oppilasmäärää (vuonna 2001, 20.9.2000
oppilasmäärä), lukuun ottamatta aikuiskoulutuksessa olleita
perusopetuksen opiskelijoita ja esiopetusoppilaita (9-vuotinen oppivelvollisuus).
Vuosiluokilla 1 - 6 opetusta saavien oppilaskohtainen luku on 80, samoin
kuin 11-vuotisen oppivelvollisuuden piirissä olevien esioppilaiden
luku (RahA 3§:n muut., 328/2000). Vuosiluokilla 7 - 9 opetusta saavien
oppilaskohtainen luku on 140. Tähän ryhmään luetaan
myös perusopetuslain 5 §:n mukaiset lisäopetuksen oppilaat.
Em. oppilaskohtaista lukua korotetaan:
1) alle 80 oppilaan koulussa 1 - 6 vuosiluokilla opetusta ja esiopetusta
(11-vuotinen oppivelvollisuus) saavan oppilaan osalta luvulla, joka saadaan
seuraavasti:
(80 - koulun kokonaisoppilasmäärä) x 1,2
2) luvulla, joka saadaan seuraavasti:
(180 - suomen- tai ruotsinkielisen opetuksen 7 - 9 vuosiluokan oppilasmäärä)
x 0,6. Korotus lasketaan jokaisesta samankielisestä oppilaasta, silloin
kun kunnassa järjestetään opetusta samalla kielellä
alle 180 oppilaalle. Korotus voi kuitenkin olla enintään 60.
3) perusopetuslain 17 §:n 2 momentin mukaista erityisopetusta saavan
oppilaan osalta luvulla 106. Tällaisen oppilaan korotusta laskettaessa
ei oteta huomioon 1 ja 2 kohdan mukaisia korotuksia.
Mikäli kunnan asukastiheys on alle 5 asukasta neliökilometrillä,
korotetaan em. tunnusluvun mukaista markkamäärää kertoimella,
joka saadaan seuraavasti: 1 + (5 - kunnan asukastiheys) : 100 x 6.
Kunnan peruskouluopetuksen tunnusluvun laskenta ilmenee raportilta V05T6KOU.
Painotettuun yksikköhintaan tehtävät porrastukset
Painottamalla laskettuun ja tasauskertoimella tasattuun yksikköhintaan
lisätään perusopetuslain 25 § 2 momentin mukaista opetusta
saavien osalta markkamäärä, joka lasketaan perusopetuksen
keskimääräisestä markkamäärästä.
Korotukset lasketaan seuraavasti:
1) Vaikeimmin kehitysvammainen oppilas (EHA 2):
(ko. opetusta saavat oppilaat x 24 838 mk/oppilas x 3,5) : perusopetuksen
oppilaat
2) Muu vammainen oppilas:
(ko. opetusta saavat oppilaat x 24 838 mk/oppilas x 2) : perusopetuksen
oppilaat
Vaikeimmin kehitysvammaisia (kohta 1) ovat kehitysvammaisten erityishuollosta
annetun lain mukaiset oppilaat, jotka ovat erityishuollon tarpeessa ja
joille on laadittu yksilöllinen erityishuolto-ohjelma (eli EHA 2-oppilaita).
Kohdan 2 oppilaat ovat niitä, joiden oppivelvollisuus on 11 vuotta,
mutta he eivät ole vaikeimmin kehitysvammaisia.
Yksikköhintaan tehtävät korotukset
Yksikköhintaan tehtävät korotukset lasketaan painotetusta,
tasauskertoimella tasatusta ja porrastetusta yksikköhinnasta. Ruotsinkielen
korotus on 10 % niiden oppilaiden osalta, joille järjestetään
perusopetuslain 4 § 4 momentin mukaista perusopetusta ruotsin kielellä.
Saaristokunnissa korotus on 20 %, jos yli puolella asukkaista ei ole kiinteää
kulkuyhteyttä mantereeseen. Muissa saaristokunnissa korotus on kuitenkin
10 % (VNp 1175/1999 1 §). Lisäksi yksikköhintaa korotetaan
opetusministeriön päätöksen mukaisesti erityisen koulutustehtävän
perusteella ja/tai muusta syystä (harkinnanvarainen korotus).
Tasauskerroin
Tasauskertoimella tasataan korotusten vaikutus perusopetuksen keskimääräiseen
markkamäärään (24 838 mk/opp), koska korotuksilla ei
lisätä valtion ja kuntien rahoitusosuutta em. oppilasta kohti
lasketusta keskimääräisestä markkamäärästä.
Tasauskertoimella (0,956799) kerrotaan painotettu yksikköhinta. Tasaamatta
jätetään keskimääräisestä markkamäärästä
laskettavat porrastukset, kuten vammaisoppilaista aiheutuva porrastus.
18 vuotta täyttäneen yksikköhinta
Jos perusopetuksen koko oppimäärää suorittava
oppilas on täyttänyt 18 vuotta, yksikköhinta on 60 % koulutuksen
järjestäjälle oppilasta kohden määrätystä
yksikköhinnasta (aikuiskoulutus). Myös tätä yksikköhintaa
voidaan korottaa harkinnanvaraisesti, mikäli opetusministeriö
niin päättää. Mikäli koulutuksen järjestäjän
tehtävänä on järjestää perusopetusta sisäoppilaitoksessa
(esim. kansanopistossa), yksikköhintana käytetään opetuksen
järjestäjän alentamatonta yksikköhintaa myös niiden
opiskelijoiden osalta, jotka ovat täyttäneet 18 vuotta.
Perusopetuksen rahoituksen peruste
Perusopetuksen käyttökustannusten laskennallinen peruste
määräytyy edellä kerrotulla tavalla oppilasta kohden
määrätyn yksikköhinnan ja arvioidun perusopetusta saavien
oppilaiden tulosta. Rahoituksen peruste saadaan laskemalla yhteen erikseen
aikuiskoulutuksen ja muiden perusopetuksen koko oppimäärää
suorittavien osalta lasketut perusteet. Arvioituna oppilasmääränä
käytetään 20.9.1999 ja 20.9.2000 tilanteiden mukaan perusopetusta
saaneiden oppilaiden keskiarvoa, johon lisätään 20.9.1999
- 19.9.2000 maahanmuuttajien valmistavassa opetuksessa olleiden määrä.
Oppilasmäärät tarkistetaan varainhoitovuoden (20.9.2000
ja 20.9.2001) keskiarvon mukaisiksi vuoden 2001 loppuun mennessä,
jolloin oppilasmäärää oikaistaan myös perusopetuksen
aikuisopiskelijoiden ja maahanmuuttajien valmistavassa opetuksessa olleiden
osalta.
Esiopetuksen rahoitus
Esiopetus-uudistus tuli voimaan 1.8.2000 alkaen. Perusopetuslailla
säädettiin lapselle oikeus maksuttomaan esiopetukseen oppivelvollisuuden
alkamista edeltävänä vuonna. Niillä lapsilla, joiden
oppivelvollisuus kestää 11 vuotta, ja lapsilla, jotka aloittavat
koulunkäynnin vuotta säädettyä myöhemmin, on oikeus
maksuttomaan esiopetukseen myös oppivelvollisuuden alkamisvuonna.
Esiopetus järjestetään kunnan päätöksen mukaisesti
koulussa, päivähoitopaikassa tai muussa soveltuvassa paikassa.
Esiopetuksen järjestäminen on ensimmäisenä toimintavuonna
kunnille vapaaehtoista lukuun ottamatta pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä
olevia oppilaita.
Esiopetusta varten myönnetään rahoitusta opetus- ja kulttuuritoimen
rahoitusjärjestelmän mukaisesti oppilaskohtaisesti. Valtionosuuden
perusteena oleva yksikköhinta on 85 % asianomaisen opetuksen järjestäjän
perusopetuksen yksikköhinnasta niille esiopetusoppilaille, joiden
oppivelvollisuus on 9 vuotta. Yksikköhinta esiopetusoppilaalle, jonka
oppivelvollisuus kestää 11 vuotta, on opetuksen järjestäjän
perusopetuksen yksikköhinta.
RAHOITUS VUONNA 2001
Tammi-kesäkuu (6 kk)
- esiopetus on kunnille vapaaehtoinen
- oppilasmääriin lasketaan sekä opetustoimessa että
päiväkodeissa esiopetuksessa olevat oppilaat 20.9.2000 tilanteen
mukaisesti
- yksikköhinta on 85 % opetuksen järjestäjän yksikköhinnasta
- valtionosuutta maksetaan 57 % em. tavalla lasketusta yksikköhinnasta
- rahoitus ei sisälly kuntien asukaskohtaiseen maksuosuuteen
- valtionosuudet lasketaan joulukuussa 2000 ja maksetaan kuukausittain
Heinä-joulukuu (6kk)
- esiopetus on kunnille pakollinen
- yksikköhinta on 85 % opetuksen järjestäjän perusopetuksen
yksikköhinnasta
- oppilasmääriin lasketaan sekä opetustoimessa että
päiväkodeissa esiopetuksessa olevat oppilaat
- rahoitus on 100 % em. tavalla lasketusta perusopetuksen yksikköhinnasta
- esiopetuksen rahoitus sisältyy asukaskohtaiseen kunnan maksuosuuteen
|