Anvisning
för lagring på webben
Innehåll
1 Användarnamn och
lösenord
1.1
Statsandelstagare – mottagarnamn
1.2 Utbildningsform
eller institution – undernamn
1.3 Mottagarnamn
eller undernamn
2 Ifyllnad av
blanketter
3
Ifyllnadsanvisning för blanketter och utloggning från anvisningarna
4 Lagring av
uppgifter
5 Utskrivning av
blanketter
6 Problem vid
inloggning eller lagring
Statsandelssystemet
baserar sig på beräkning av statsandel enligt statsandelstagare. Grundenheten
är skolformen, t.ex. gymnasieutbildning, grundläggande yrkesutbildning osv.
Uppgifterna om yrkeshögskolor, särskilda yrkesläroanstalter, fritt
bildningsarbete, grundläggande konstundervisning samt
museer, teatrar och orkestrar samlas dock in och behandlas enligt institution.
1 Användarnamn och
lösenord
Lagringssystemet
kan inte användas utan användarnamn och lösenord. Till alla statsandelstagare
sänds egna användarnamn på en samlingslista. Systemet har användarnamn på två
nivåer. Statsandelstagaren får tillgång till ett mottagarnamn och
ytterligare ett undernamn för varje utbildningsform och institution som
han är huvudman för.
Också lösenordet
sänds på samlingslistan. För varje enkät sänds ett eget lösenord som i början
är gemensamt för användarnamnen för alla statsandelstagare. När användaren
loggar in i systemet för första gången, ombeds han eller hon att byta
lösenordet. Efter detta är lösenordet oförändrat under enkätens hela
lagringstid.
I användarnamnen
och lösenorden ska stora och små bokstäver skrivas i den form de getts.
1.1 Statsandelstagare – mottagarnamn
För
statsandelstagarens allmänna användarnamn används beteckningen mottagarnamn.
Det känns igen på att det uteslutande består av siffror. Man ska alltid logga
in i systemet med mottagarnamnet och kontrollera både statsandelstagarens och
huvudkontaktpersonens kontaktuppgifter.
Med mottagarnamnet
kan man fylla i alla de blanketter för utbildningsformer och institutioner som
finns listade på samlingslistan. Om innehavaren fyller i blanketten med
mottagarnamnet, tas undernamnet ur bruk. Det betyder att det inte längre
är möjligt att logga in i systemet med undernamnet. På motsvarande sätt, om
användaren loggar in i systemet med undernamnet, blir det omöjligt att logga in
på blanketten med mottagarnamnet. Den lista över utbildningsformer eller
institutioner som är synlig vid lagringen innehåller därför inte
utbildningsformer och institutioner som på detta sätt har tagits ur bruk.
1.2 Utbildningsform eller institution – undernamn
För utbildningsformens
eller institutionens användarnamn används beteckningen undernamn. Det
känns igen på att det också innehåller en bokstav.
Om man fyller i
uppgifter om en utbildningsform eller en institution med undernamnet, ska man
också alltid kontrollera och bekräfta kontaktpersonernas kontaktuppgifter.
1.3 Mottagarnamn eller undernamn
Utgångspunkten vid
användningen av användarnamn är att varje person som deltar i lagringen av uppgifterna
ska ha ett eget användarnamn och i anslutning till det ett lösenord, som bara
han eller hon själv känner till.
Därför,
· om
statsandelstagaren har ett enda undernamn, är det skäl att använda bara det korta
mottagarnamnet och låta bli att använda undernamnet
· om en
och samma person lagrar alla eller flera utbildningsformers eller
institutioners uppgifter, är det lättast att använda mottagarnamnet eftersom
man då slipper att logga in i systemet med många olika undernamn
· om olika
personer var och en för sig lagrar den egna utbildningsformens eller
institutionens blanketter, ska undernamnen användas. Men också i detta fall ska
statsandelstagarens gemensamma uppgifter uppdateras med mottagarnamnet.
2 Ifyllnad av blanketter
Blanketterna kan
alltså fyllas i antingen med mottagarnamnet eller med undernamnet.
När den enskilda utbildningsformen eller institutionen har valt vilket namn man
kommer att använda, kan det alternativ som tagits ur bruk inte lägre användas.
Ett språkbyte i
anvisningarna och blanketterna träder i kraft då man klickat på <Valt
språk> och <Lagra språket>. Den plats där blanketten fylls
i fås fram med mottagarnamnet genom att välja önskad utbildningsform eller
institutionen från listan. Med undernamnet väljs <Fyll i
enkätformuläret>.
När blanketten
fylls i kommer man genom att klicka med musen till det fält, där man önskar
anteckna ett tal. Man kan också använda tabulatorn för att förflytta sig från
ett fält till ett annat. Då bör man observera att markören också förflyttas
till punkter, från vilka det finns en länk till ifyllnadsanvisningarna.
Tangenten Enter bör inte användas, eftersom den i
vissa webbläsare kan sända en ofullständig blankett för godkännande.
Lagringssystemet
har egenskaper som kontrollerar uppgifternas logik och riktighet. Om man får en
anmärkning med grön färg efter att ha valt <Lagra blanketten>,
handlar det inte nödvändigtvis om ett fel, utan det kan t.ex. vara fråga om en
för statsandelstagaren ovanlig, men godtagbar situation. Också i dessa fall bör
man emellertid kontrollera att de uppgifter som getts stämmer. Ifall man efter
att ha valt <Lagra blanketten> får en felanmälan med rött,
finns det ett fel på blanketten. Då ska man gå tillbaka och rätta till felet
och lagra blanketten på nytt. Om man inte kan rätta till felet med detsamma,
kan man gå vidare genom att välja <Lagra blanketten inklusive fel>.
Man kan komma tillbaka och korrigera uppgiften senare. En felaktig uppgift
måste alltid korrigeras före lagringstiden går ut. Den senast lagrade versionen
av blanketten stannar i systemets minne, vilket betyder att uppgifterna kan
korrigeras eller kompletteras under hela den tid som reserverats för lagringen.
Observera att
varken mellanslag, punkt eller komma ska användas för att särskilja tusental
när eurobelopp lagras.
När blanketten
fyllts i och lagrats genom att klicka på <Lagra>, lämna man
lagringssystemet genom att klicka på <Avsluta session> och
webbläsaren genom att klicka på <Fil> och <Exit> eller
X-tecknet.
3 Ifyllnadsanvisningar för blanketterna och utloggning från
anvisningarna
För ifyllnaden av
varje enskild blankett finns en särskild Ifyllnadsanvisning, som kan läsas
då man fyller i blanketten. Den tas fram antingen genom att klicka på <Ifyllnadsanvisning>
uppe på blanketten eller vilken som helst understreckad text i blått på
blanketten. I det första fallet kommer man till början av anvisningarna och i
det senare fallet till den punkt i ifyllnadsanvisningarna som behandlar saken i
fråga.
Ifyllnadsanvisningarna
öppnar sig beroende på webbläsaren eller dess version
· i ett
eget separat fönster direkt på det fönster, som
innehåller blanketten. Då lönar det sig att skjuta det åt sidan så att man kan
växla mellan blanketten och anvisningarna. Fönstret med anvisningarna kan
stängas genom att klicka på X-tecknet uppe till höger.
· i samma
fönster i stället för blanketten. Så sker i vissa äldre versioner av
webbläsare. Man kommer från anvisningarna till blanketten genom att klicka på
<Tillbaka> eller motsvarande symbol på webbläsaren. Utloggning
genom att klicka på X-tecknet kan leda till utloggning från hela webbläsaren.
· i samma
fönster på sitt eget mellanblad, då man också kan växla mellan blanketten och
anvisningarna.
4 Lagring av uppgifterna
Efter alla
uppgifter som ska lagras finns en klickknapp där det står <Lagra
ändringarna>, <Lagra blanketten> eller motsvarande. Först
då man klickat på denna, sänds uppgifterna till webbläsaren och lagras i
databasen. Lagring kan också göras om man önskar hålla ett uppehåll i arbetet
och fortsätta senare. Då får man i allmänhet ett antal felanmälningar, men de
uppgifter som fyllts i på blanketten dittills lagras i databasen.
5 Utskrivning av blanketter
De ifyllda
blanketterna skrivs ut genom att klicka på <Fil> och <Skriv
ut>. Breda blanketter med flera kolumner lönar det sig att skriva ut
genom att välja egenskapen <Liggande> i det fönster som öppnar sig
då man klickar på <Egenskaper> vid utskrivningen eller på ett sätt
som anges i webbläsaren.
Ifyllda blanketter
bör alltid skrivas ut och arkiveras behörigen undertecknade. Också de uppgifter
som anmälan baserar sig på bör arkiveras. Arkivexemplaret ska vid behov vara
tillgängligt för statsandelsmyndigheterna.
6 Problem vid inloggning eller lagring
Om du har glömt
lösenordet eller inte kan anmäla uppgifterna via Internet, ta kontakt med
Utbildningsstyrelsen per e-post under adress valtionosuudet@oph.fi.
Om du får
felanmälan <Användarnamnet är inte i bruk> när du loggar in i
systemet, har du sannolikt försökt logga in med ett undernamn. Det togs ur
bruk, när du valde mottagarnamnet vid inloggningen. Stäng webbläsaren (Fil > Exit/Avsluta) och försök logga in i
systemet med mottagarnamnet.