6: Kulttuurit kohtaavat Etälukio

Sota ja kulttuuri

Kaupunkilaiset, viljelijät ja paimentolaiset olivat pitkään toistensa vihollisia, tai ainakin kilpailijoita. Karjalaumojaan suojelevat paimentolaiset olivat hyviä aseenkäyttäjiä. Estääkseen viljavarastojensa rosvoukset maanviljelijät turvautuivat kaupunkien armeijoihin. Suojelusta oli kuitenkin maksettava veroja. Jos veroja kerättiin liikaa, kyläläiset ryhtyivät kapinaan kaupunkeja vastaan. 

Aina eivät vahvat armeijatkaan pystyneet suojaamaan kyliä ja kaupunkeja sotaisilta paimentolaisilta. Historia kertoo monista paimentolaiskansojen valloitusretkistä korkeakulttuurien alueille. Jos kaupungin puolustusmuurit murtuivat, valta vaihtui. Paimentolaiset asettivat itsensä kaupunkien herroiksi ja omaksuivat ennen pitkää valloittamiensa alueiden kulttuurin.

Mongolit

Ratsastajakansa, joka loi maailmanhistorian suurimman valtakunnan - ja hevospoolon?

Yhtään valtakuntaa ei ole rakennettu ilman aseita ja taisteluita. Kiina on saanut nimensä ”keltaisesta keisarista” Qin Shi Huangdista (260 eaa.–210 eaa.), joka yhdisti miekalla kiinalaiset valtiot ja hallitsi valtakuntaansa kovin ottein. Intian keisari Asoka (n. 275 eaa.–n. 235 eaa.) ryhtyi rauhan puolestapuhujaksi vasta sen jälkeen, kun oli pakottanut valtaansa lähes koko Intian niemimaan. Niin myös kristillisen ja islamilaisen kulttuurin syntyalueella Lähi-idässä on käyty useita sotia ja nähty monia kärsimysnäytelmiä historian hämäristä tähän päivään saakka.

Tehtäviä:

  1. Juutalaiset elivät alun perin paimentolaisina lähellä Mesopotamiaa ja Egyptiä. Kahden korkeakulttuurin välinen alue toimi kauttakulkualueena, mutta myös sotatantereena, kun suuret valtakunnat ottivat aika ajoin mittaa toisistaan.
    1. Etsi kartalta Ur, josta juutalaisten, kristittyjen ja islaminuskoisten kantaisä Abraham oli kotoisin?
    2. Osaatko sanoa, mitä kertomuksia ja uskomuksia Raamatussa on a) mesopotamialaisesta Gilgames-eepoksesta ja b) egyptiläisestä Kuolleiden kirjasta?

  2. Intialaisen kulttuurin voidaan katsoa syntyneen yhteentörmäyksestä, kun indoeurooppalaiset paimentolaiskansat valloittivat Induksen korkeakulttuurialueen toisella vuosituhannella ennen ajanlaskumme alkua. Veda-hymnejä, jotka syntyivät 1500–800 eaa., pidetään maailmanhistorian vanhimpina pyhinä kirjoina.
    1. Eri-ikäiset sanskritinkieliset Veda-tekstit kertovat intialaisen kulttuurin muuttumisesta vuosisatojen kuluessa. Millaisista muutoksista ne kertovat?
    2. Mitä vaikutteita intialainen kulttuuri on saanut itseään jalosukuisiksi eli arjalaisiksi kutsuneiden paimentolaisten kulttuurista, mitä taas Indus-laakson kaupunkikulttuurista?

  3. Muutosten kirjassa n.1200 eaa (Oraakkelikirja Tsing) kerrotaan myyttejä Kiinan menneisyydestä aina Keltaisenjoen kulttuurin syntyvaiheilta saakka 2500 eaa. Siinä esitetyn vedenpaisumuskertomuksen mukaan Kiina olisi tuhoutunut ilman keisari Yin yliluonnollisia kykyjä rakentaa kanavia ja puhkaista vuoria.
    1. Selvitä vanhan kiinalaisen elämänfilosofian peruskäsitteet tao, jin ja jang.
    2. Minkä nimisiä ovat historiallisissa lähteissä ennen ajanlaskumme alkua mainitut hallitsijasuvut, joiden aikana Kiinan kulttuuri muotoutui ja yhtenäistyi?
    3. Mikä on sotien runtelemassa Kiinassa n. 500-luvulla eaa. eläneen Kungfutsen panos kiinalaisen ajatteluperinteen kokoajana ja kehittäjänä?
    4. Kiinalaisille oma keisari oli Taivaan poika ja oma maa Zhong guo, Keskustan valtakunta, Maailmankaikkeuden keskus tai Kaikki taivaan alla.Kiina tunnusti toisen maan tasa-arvoiseksi itsensä kanssa ensimmäisen kerran vasta vuonna 1689 tehdessään rajasopimuksen Venäjän kanssa.  Mitä syitä kiinalaisilla oli pitää maataan kaiken keskuksena ja valtakunnan ulkopuolisia asukkaita barbaareina?
    5. Miksi paimentolaiskansojen valloitukset eivät saaneet aikaan Kiinassa yhtä suuria kulttuurimuutoksia kuin muilla korkeakulttuurialueilla?

  4. Persialaiset, kreikkalaiset ja roomalaiset sotapäälliköt edistivät kulttuurien välistä vuorovaikutusta Euraasiassa perustamalla monia kansoja ja kulttuuripiirejä käsittäviä valtakuntia? Kyyros II:n Persiaa (559–529 eaa.) on sanottu historian ensimmäiseksi todelliseksi maailmanvallaksi. Tutki kartan avulla Persian, Aleksanteri Suuren valtakunnan ja Rooman imperiumin kokoa niiden ollessa laajimmillaan. Mikä oli alueellisesti kaikkein suurin?

  5. Kun kristinuskosta tuli Rooman valtakunnan virallinen uskonto 300-luvulla, sitä alettiin levittää ”kaikille kansoille”. Maailman kansojen muodostamasta kristillisestä verkosta tulikin jossain määrin todellisuutta uudella ajalla, kun tuliaseet tekivät Euroopan valtioista ”merten herroja" Ennen länsimaista globalisaatiota maailmaa globalisoitiin kuitenkin muslimien toimesta.  Keskiajalla maailma kiedottiin ”islamilaiseen huntuun”
    1. Miksi uskonnollinen johtaja profeetta Muhammed ryhtyi myös seurakuntalaistensa poliittiseksi ja sotilaalliseksi johtajaksi?
    2. Mitä valtakuntia vastaan Muhammedin johtaman beduiiniarmeijan oli taisteltava saadakseen kaupunkiarabit puolelleen?
    3. Pyhän sodan avulla Arabian valtakunta kasvoi, niin että se ulottui pian Muhammedin kuoleman jälkeen Atlantin rannikolta Intiaan. Vertaa valtakunnan alueellista laajuutta 700-luvulla aikaisempiin persialaisten, kreikkalaisten ja roomalaisten imperiumeihin.
    4. Islamilaisen yhteisön umman tehtävä oli levittää uskon sanomaa ja laajentaa samalla islamin valtaa. Miten tätä tehtävää toteutettiin käytännössä?
    5. Selvitä käsitteen jihad merkitys.

  6. Sekä kristillinen että islamilainen maailma jakaantuu eri kirkkokuntiin ja oppisuuntiin, jotka ovat myös taistelleet vallasta keskenään. Mitä kirkkokuntia ja islamilaisia suuntauksia tunnet nimeltä? Mitkä niistä ovat tai ovat olleet erityisen huonoissa väleissä keskenään?
HISTORIA
Lähde matkaan! Welcome on board!
Kulttuurit kohtaavat
Kulttuurien synty
Sota ja kulttuuri
Ensimmäiset maailmanvaltakunnat
Iran ennen ja nyt
Testaa tietosi
Uskonto ja kulttuuri
Uskonto, yhteiskunta ja kulttuuri
Kansainvälinen kauppa ja kulttuurien kohtaaminen
Maailmanuskontoja ja maailmankulttuureja
Kieli, kirjallisuus ja kulttuuri
Tietotaito ja kulttuurikehitys
Kulttuurien tulevaisuudesta
YO-kirjoitusten tehtäviä
Sivukartta
OpetushallitusEtälukio KäyttöehdotOhjeet