2: Ympäristö, paikka ja tila

Ympäristötaide

Kuvataiteilijat ovat sijoittaneet taideteoksiaan ympäristöön ja halunneet näin merkitä jonkin paikan, vahvistaa paikan henkeä. Teos herkistää kokemaan luonnon kauneutta tai arkiympäristöä uudella tavalla omana subjektiivisena kokemuksena. Tällaisia paikkoja ovat esimerkiksi luonnonkauniit paikat tai arkiset liikenneympyrät, vanhat hiekkakuopat, kaivoskuilut tai rakennukset. Teos voi olla valoista ja äänistä tehty tai kolmiulotteinen veistos tai rakennelma. Tärkeitä teoksen suunnittelun lähtökohtia ovat paikan fyysisen ja visuaalisen sekä historiallisen luonteen oivaltaminen. Teos ei saa rasittaa paikan herkkää ekologiaa.

Ympäristötaiteessa erotellaan erilaisia suuntauksia kuten maataide ja tilataide sekä yhteisötaide. Yhteisötaiteessa taiteilija rakentaa yhdessä jonkin asukasryhmän tai yhteisön kanssa teoksen tai teoksia. Teokset liittyvät usein johonkin teemaan kuten paikalliseen traditioon tai esimerkiksi suojeluongelmiin.


Eduskuntatalon Gerberameri

Eduskuntatalon portaille Kaisa Salmi rakensi Gerberameren. Kaupunkilaiset saivat hakea kukkia tapahtuman päätteeksi ja näin osallistua teoksen elämään. (Valokuva V.G.)

 

Suihkulähde, Hagia Sofia

Suihkulähde Istanbulissa, Hagia Sofian edessä olevassa puistikossa. Lehmäveistos on koristeltu
perinteisin itämaisin koristein. Veistos liittyi kaupungille levittäytyneeseen kuvanveistotapahtumaan (2007). (Valokuva L.P.)


Annantalon piha

Siirtolapuutarha Annantalon, Helsingin kaupungin lasten kulttuurikeskuksen pihamaalla (2000). Rakennuksen suunnittelusta järjestettiin oppilaitten kesken kilpailu ja voittanut työ toteutettiin.
Puutarharyhmä suunnitteli ympäristötaideteoksen ja myös istutti sipulit ja kukat. (Valokuva B.G.)

 

 

Seuraava
 
KUVATAIDE
Kurssin suoritusohjeet
Kurssin tavoitteet
Arkkitehtuuri
Ilmaston, materiaalin ja kulttuurin vaikutus arkkitehtuurin muotokieleen
Suunnittelun prosessit
Arkkitehtuurin käsitteitä
Asunto
Rakennusperinnön vaaliminen
Ympäristötaide
Tehtävät 1 ja 2
Muotoilun perusteita
Sivukartta
OpetushallitusEtälukio KäyttöehdotOhjeet