2.4 Törmäykset

 

Täysin kimmoisassa törmäyksessä systeemin liike-energia säilyy.
Jos systeemi tarkoittaa kahta törmäävää kappaletta, niin yhtälönä tämä on

missä m1 ja m2 ovat kappaleiden massat ja v:t nopeuksia ennen ja u:t jälkeen törmäyksen.


Esim 1. Seuraavassa flash-objektissa pallo törmää seiniin täysin kimmoisasti. Siten pallon liike-energia ja siten myös nopeus säilyy koko ajan samana.

Pallon liike muistuttaa biljardipallon liikettä. Siis biljardipallon törmäykset pelialueen seiniin ovat lähes täysin kimmoisia.

Esim 2. Miltä näyttää usen pallon törmäily täysin kimmoisasti? Esitämme seuraavassa massaltaan ja kooltaan erilaisten pallojen kimmoisia törmäyksiä.

Esim 3. Vihreän pallon massa on 4 kg ja sinisen 1 kg. Tarkkaile nopeuksien
( yksikkö m/s) ja liike-energioiden 1/2mv2 (yksikkö J) arvoja kun törmäykset ovat edelleen täysin kimmoisia.

 

Kaikissa törmäyksissä systeemin liikemäärä säilyy:

Täysin kimmottomassa törmäyksessä kappaleet juuttuvat toisiinsa kiinni. Tällöin vain liikemäärä säilyy.

Esim 4. Havainnollistamme täysin kimmotonta törmäystä levossa olevaan palloon. Kirjoita aluksi tekstikenttiin pallojen massat ja vasemman puoleisen pallon alkunopeus.