6: Todennäköisyys ja tilastot
Tehtävät

Tehtävä 1    Eräällä luokalla selvitettiin oppilaiden television katselutottumuksia kyselyn avulla. Kyselyssä tiedusteltiin kuinka montaa eri televisiosarjaa henkilö seuraa säännöllisesti ja kuinka monta minuuttia vuorokaudessa televisiota katsotaan. Tulokset ilmenevät oheisesta taulukosta.

oppilassarjojen lkmkatseluaika (min)oppilassarjojen lkmkatseluaika (min)
13129103192
2121211086
3037124127
4092133248
55199144217
61155151201
7324416289
83128174123
92121184227

a) Määritä televisiosarjojen katselua kuvaavan jakauman keskiarvo, vaihteluväli ja keskihajonta.

b) Luokittele television katseluun vuorokaudessa kuluva aika välille $ \mathsf{[0,270]}$ puolen tunnin mittaisiin luokkiin. Määritä tämän jälkeen luokitellun muuttujan kaavojen avulla keskiarvo ja keskihajonta. Mikä on tässä tapauksessa muuttujan tyyppiarvo? Mitkä olisivat keskiarvon ja keskihajonnan tarkat arvot alkuperäisen aineiston perusteella?




Tehtävä 2    Oheisesta taulukosta ilmenee suomalaisten eläkkeensaajien määrä ikäluokittain. Määritä taulukon avulla eläkkeensaajien keski-ikä.

ikä vuosina eläkkeensaajien lkm
20 - 245298
25 - 295476
30 - 347051
35 - 3911923
40 - 4417665
45 - 4929550
50 - 5453723
55 - 59115263
60 - 64212903
65 - 69244669
70 - 74219351
75 - 79179701



PITKÄ MATEMATIIKKA
Kurssin etusivu
Tilastolliset jakaumat
Jakauman tunnusluvut
Esimerkit
Tehtävät
Todennäköisyyden käsite
Kombinaatio-oppia
Kertolaskusääntö
Komplementtitapaus
Yhteenlaskusääntö
Toistokoe
Diskreetti jakauma
Jatkuva jakauma
Normaalijakauma
Soveltavat tehtävät
Harjoituskoe
Sivukartta
OpetushallitusEtälukio KäyttöehdotOhjeet