4: Uskontojen maailmat
Etälukio

BUDDHAN OPIN YDINKOHDAT

Siddhartha Gautaman pääongelma oli elämän tarkoitus:

Miksi ihminen joutuu kärsimään?
Miksi on sairautta, vanhuutta ja kuolemaa?
Miksi elämä on epätäydellistä?

Vastausta hän ei löytänyt nuoruutensa ylellisestä elämästä, ei myöskään ankarasta askeesista, jota hän harjoitti kuusi vuotta. Hän julisti oppia keskitiestä, joka löytyy maailmankielteisyyden ja ylellisyyden väliltä.

Buddhan opin ydinkohdat ovat:

1) Kaikki olemassaolo on epätyydyttävää

4 jaloa totuutta:

* Ensimmäinen totuus: Elämään sisältyy kärsimystä.
* Toinen totuus: Kärsimyksen syy on itsekäs halu ja ahneus.
* Kolmas totuus: Kärsimys lakkaa kun itsekäs halu lakkaa.
* Neljäs totuus: Jalo kahdeksanosainen tie on kärsimyksen lakkaamiseen johtava tie.

Huom! Sana kärsimys (dukkha) on neljän jalon totuuden yhteydessä usein käytetty. Käsite on kuitenkin hyvin laaja ja tarkoittaa ruumiillisen ja henkisen kivun lisäksi kaikkea epätäydellistä, puutteellista tai turhauttavaa. Ensimmäinen totuus ei siis tarkoita, että kaikki elämä olisi pelkkää tuskaa, mutta kuitenkin myös miellyttävät asiat ja onnelliset tunteet ovat väliaikaisia ja siten dukkhaa.

Jalo 8-osainen tie

Tien alkuun pääsee, kun oivaltaa kärsimyksen syyn. Tiellä edetään tiukan itsekurin ja henkisen kehittymisen kautta mielen tasapainoon.

Viisaus

1) oikea oivallus neljästä totuudesta

maallikoille

munkeille

 

2) oikea tunne , himokkaiden ja pahojen ajatusten välttäminen

maallikoille

munkeille

Moraali

3) oikea puhe , valheen ja tai turhan puheen välttäminen

maallikoille

munkeille

 

4) oikea toiminta , ei tappamista, varastamista tai laitonta sukupuolielämää

maallikoille

munkeille

 

5) oikea elinkeino , ei ammattia, jossa joutuu vahingoittamaan eläviä olentoja

maallikoille

munkeille

Mietiskely

6) oikea pyrkimys , pahojen tunteiden välttämiseksi, oikeiden kehittäminen

 

munkeille

 

7) oikea valppaus, oman ruumiin ja mielen tarkkaaminen

 

munkeille

 

8) oikea keskittyminen , valppaus valaistumisen saavuttamiseksi

 

munkeille

 

2) Kaikki olemassaolo on väliaikaista

Ei ole mitään pysyvää, kaikki maailmassa on muutoksen alaista, joko hitaamman tai nopeamman. Buddhalaisuuden ohje onkin: Alä takerru siihen mikä jo on muuttunut, kadonnut! Buddhan viimeiset sanat olivat:

" Kaikki muodon saanut on pysymätöntä, ahkeroikaa siis tarkkaavaisesti!"

 

3) Millään olemassaololla ei ole omaa luontoa, minuutta

Buddhalaisuudessa ei ole sielua, yksilöllinen persoonallisuus on harhaa. Sanoilla minä ja minun ei ole vastinetta todellisuudessa. Niin kauan kuin ihminen pitää kiinni kuvitellusta itseydestään eikä näe kaiken pysymättömyyttä, hän on vääjäämättä sidottu kärsimykseen ja jälleensyntymiseen ja sen kautta kärsimyksen jatkumiseen.

"Sielun" tai minuuden tilalla on vain rakenneosia (skandhoja), kuten ruumiillisuus, tunne ja tajunta. Elämä on vain näiden rakenneosien jatkuvasti muuttuvaa virtaa. Niin kauan kuin on haluamisen himoa, "elämänjanoa" = karmaa, niin kauan jälleensyntyminen jatkuu.

 

4) Nirvana

Päämäärä on nirvana, rauhan ja syvän tietoisuuden tila. Nirvanan saavuttanut on päässyt kärsimyksestä, sillä jälleensyntymä on loppunut. Nirvanaan päästään omin voimin, ei ole ketään jumalaa, joka pelastaisi, mahayanabuddhalaisuudessa kuitenkin boddhisattvat auttavat.

HUOM! Hindulaisuudessa on sielunvaellus, sielu jälleensyntyy uuteen ruumiiseen. Buddhalaisuudessa on jälleensyntyminen, jossa skandhat, rakenneosat kokoontuvat uuteen olomuotoon, esim. ihmiseksi. Ei sielunvaellusta.

takaisinseuraava

USKONTO
4. Uskontojen maailmat
Luonnonkansojen uskonnollisuus
Hindulaisuus
Buddhalaisuus
Buddhan tie
Buddhan opin ydinkohdat
Pyhät kirjat ja pääsuunnat
Buddhalainen tapa elää
Tehtäviä
Tiivistelmä
Kiinan uskonnot
Japanin uskonnot
Juutalaisuus
Islam
Uskonnon yo-tehtäviä
Sivukartta
 
OpetushallitusEtšlukio KäyttöehdotOhjeet