ANVISNINGAR
Från Utbildningsstyrelsen kan beställas anvisningar för avläggande av
gymnasiediplom i drama och teater, huslig ekonomi, bildkonst, slöjd,
gymnastik och hälsokunskap samt musik. Gymnasiediplomet ges för särskilt
intresse och mer krävande kunnande än vanligt som ådagalagts under
gymnasietiden. Anvisningar för avläggande av diplomet, bedömningskriterier
och betygsmodellen kan beställas under adress: Utbildningsstyrelsen, Nina Jaatinen, PB 380, 005311
Helsingfors, eller tfn: 09-7747 7105. Om de teman som ingår i prestationen
varje år är riksomfattande kan de läsas på internet (www.edu.fi).
Praktiska arrangemang
Avläggande av gymnasiediplomet är en verksamhet som överensstämmer med
gymnasiets allmänbildande utbildningsuppgift. Om gymnasiet inför möjlighet
att avlägga diplom i ett eller flera konstämnen i sitt undervisningsprogram,
skall den följa anvisningarna och bedömningskriterierna för ifrågavarande
läroämne. Gymnasiet ansvarar för att de riksomfattande anvisningarna
följs i prestationen och utfärdar betyget. Att ordna möjlighet att
avlägga diplomet är frivilligt, på samma sätt som det är frivilligt för
eleven att delta i provet.
Samarbete med andra gymnasier och läroanstalter rekommenderas. En studerande
får enligt gymnasielagen räkna sig till godo studier som fullgjorts i andra
sammanhang, om dessa till sina mål och sitt centrala innehåll motsvarar
gymnasiets läroplan (23 § 1 mom GyL). Beslut om tillgodoräknande av
studieprestationer som slutförts i ett annat sammanhang skall på särskild
begäran fattas innan nämnda studier inleds (23 § 2 mom). Anvisningarna skall
följas också då en del av studierna fullgörs i en annan läroanstalt.
Utbildningsstyrelsen fastställer de riksomfattande villkoren för avläggandet
av gymnasiediplomet, bedömningskriterierna och betygsformulären särskilt för
varje läroämne. Fastän villkoren för avläggande av diplomet varierar från
ett ämne till ett annat beroende på ämnets natur, är ett gemensamt drag att
eleven skall ha ådagalagt intresse och kunnande under en längre tid. De
riksomfattande uppgifterna kan bli färdiga vid olika tidpunkter, men de står
i allmänhet till förfogande i början av höstterminen.
Att avlägga gymnasiediplomet är avgiftsfritt för eleven, men undantag av
eventuella kostnader för material m.m.
Bedömningen
Provprestationen för gymnasiediplomet bedöms av en lärare i gymnasiet, som
skall vara formellt behörig. Utöver studerandens egen lärare, deltar en
annan bedömare som skall vara sakkunnig på området.
För avlagt gymnasiediplom ges alltid ett allmänt vitsord på skalan 1 - 5
enligt följande:
5 = utmärkt, 4= berömlig, 3 = god, 2 = nöjaktig och 1= godkänd. I de olika
läroämnena kan även ges ett mer specificerat betyg. Vitsordsbedömningen kan
kompletteras med verbal bedömning. Diplombetyget är en bilaga till
avgångsbetyget från gymnasiet och det antecknas i punkten "ytterligare
information". Eftersom diplom som avlagts i olika gymnasier skall vara
jämförbara sinsemellan, ansluter det sig till anvisningarna för varje
läroämne ett betygsformulär, vars uppgifter skall finnas på det diplombetyg
som skolan utfärdar. Om den studerande så vill antecknas inte
gymnasiediplomet på avgångsbetyget från gymnasiet.
GYMNASIEDIPLOM I DRAMA OCH TEATER 1999 - 2000
Uppgifter läsåret 1999-2000
Här följer två givna teman och ett fritt tema. Välj ett av dessa och gör
utgående från det (ensam eller i grupp) ditt diplomarbete med hjälp av
dramats och teaterns uttrycksmedel. Du kan använda dig av de givna
rubrikerna eller själv namnge framförandet. Du kan använda 38 timmar för
produktionen och du skall föra dagbok över arbetsprocessen. Det färdiga
arbetet får vara högst 30 minuter långt. I början av diplomkursen bör du
göra upp en arbetsplan och ge en kopia av den till din lärare. Det är
meningen att arbetsplanen skall underlätta ditt arbete. I slutet av kursen
utgår du från den när du skriver ett sammandrag av din arbetsprocess.
Arbetsplanen (längd ca 1x A4) skall innehålla följande:
1 Ditt namn och dina kontaktuppgifter
2 Vad du gör
3 Motiveringarna för ditt val
4 Arbetsgrupp och arbetsfördelning
5 Målen a) individuella mål b) gruppens gemensamma mål
6 De uttrycksmässiga, dramaturgiska och estetiska medlen
7 Tidtabell för övningarna
8 Övrigt
Uppgifterna år 1999
1. En resa
2. Vem behöver mig?
Använd utdraget ur Franz Kafkas bok Processen som som inspiration:
"Är det inte någonting mer du vill mig?" frågade K. "Nej", sa prästen.
"Förut var du så vänlig mot mig" sa K., "du förklarade allting för mig, men
nu låter du mig gå som om du inte brydde dig om mig alls."
Förutom Kafkas text kan du ta reda på lämpligt utgångsmaterial till exempel
ur tidskrifter och dagstidningar.
3. Välj ett tema som ligger dig nära och som du är intresserad av och gör
ditt diplomarbete om det. Använd dig av dramats och teaterns uttrycksmedel.
GYMNASIEDIPLOM I BILDKONST 1999 - 2000
Uppgifter läsåret 1999-2000
Uppgift 1
Diptyk: Det förgångna - framtiden
Berätta med hjälp av två bilder (diptyk) om din syn på något fascinerande
och intressant eller något som berör dig i mötet mellan det förgångna och
framtiden.
Med det förgångna avses det som passerat och som ligger tillbaka i tiden. Om
framtiden igen vet vi inte mycket, den väntar på oss, den kommande tiden,
livet med alla sina fenomen och händelser.
Utförande
Helheten bildas av två delar. Välj själv tekniken. Bilderna ställs ut
bredvid varandra, de kan också sammanlänkas Du kan också ställa ut verken
åtskilda, men så att betraktaren får en klar bild av sambandet mellan
verken.
Bedömningsgrund enligt uppgift:
* att förena delarna med varandra enligt någon visuell idé.
Kriterierna: I verket märks en strävan till en visuell idé. I en
prestation som är bättre än vitsordet 3 är den visuella idén effektfull och
originell.
Uppgift 2
Maktens bilder. Ett montage om årtusenskiftets bildsamlingar
Bilderna berättar om makt och makthavare. Bilderna är i sig själva också
maktmedel. Då makten skiftar kan bilderna förstöras, men för det mesta
sparas de ändå då de får en ny ägare. Genom tiderna har konsten tjänat
makten och producerat maktens bilder, men konsten har också ändrat på
riktningen och tagit dessa bilder till sig.
Din uppgift är att närma dig temat Maktens bilder genom att bekanta dig med
den dagsaktuella bildvärlden, både bruksbilder och konstbilder. Sök material
i det bildflöde som omger oss, utnyttja och behandla det i ditt arbete.
En sammansättning av bilder kallas för montage. Det är ett effektfullt medel
för bildbudskapet. Två eller flera bilder är mera än summan av delarna. Du
kan fritt, på det sätt du vill, bearbeta det bildmaterial du samlat ihop
t.ex. enligt collage-, foto-, video- eller digital bildbehandling. Du kan
realisera ditt verk som en helhet av separata bilder.
Bedömningsgrunder enligt uppgift:
* nivåer som stödjer de nya betydelser som de samordnade bilderna skapar,
ändamålsenligheten i
bildbehandlingen och budskapet i verkets helhetskomposition.
Kriterierna: Bildvalen stödjer montagets budskap. Den studerandes
budskap förmedlas till betraktaren. I en prestation som är bättre än
vitsordet 3 är bilduttrycket visuellt effektfullt och verkets personliga
eller sociala budskap förmedlas upplevelsemässigt till betraktaren.
Uppgift 3
En produkt för transport och förvaring
Definiera själv vad du transporterar och situationen då du använder det. Tag
hänsyn till miljön då du väljer material.
Utförande
Planera och utför produkten eller gör en minityrmodell av den, gör skisser,
produktförklaring och en bild av produkten i bruk.
Bedömningsgrunder enligt uppgifter
Produktens användbarhet, uppfinningsrikedom i planeringen och kontakt med
behoven i det verkliga livet.
Kriterierna: Produkten är användbar och framställningen tydlig. I
prestationer bättre än vitsordet 3 finns ett nytt tänkande i
formlösningarna, påhittig materialåtervinning eller en insiktsfull och
sparsam användning av förnybara naturresurser.
Uppgift 4
Miljökonstverk
Miljökonstens banbrytare Robert Smithson utvecklade på 60-talet s.k
jordkonst. Smithson arbetade ofta i gränsområdena mellan den byggda miljön
och naturmiljön, i en grusgrop, på ett övergivet gruvområde, i industriernas
gränsområden och längs huvudvägarnas kanter. Dessa områden som har förlorat
sin ursprungliga identitet och är liknande överallt i världen kallade han
för "ickeplatser".
Genom att med konstens medel erbjuda starka platsupplevelser kan ett bra
miljökonstverk verka stimulerande för en plats som förstörts och förlorat
sin särprägel. Tid och rum, erfarenheter från det förgångna och framtiden är
centrala faktorer för uppväckandet av själen hos en plats och därför också
viktiga faktorer vid skapandet av miljökonstverk.
Utförande
Välj någon "ickeplats" ur din egen omgivning och begrunda ditt förhållande
till den. Granska också andra människors reaktioner på platsen. Gör skisser
och utför ett miljökonstverk som väcker betraktarens fantasi och uppväcker
platsens egenart. Du kan utföra arbetet på två sätt:
* antingen utför du det på en plats du valt, det skall vara möjligt för
bedömarna att komma dit
* eller presenterar idén till verket med hjälp av en plan, som kan innehålla
skisser, fotografier, videor,
arbetsteckningar, målningar o.s.v.
Bedömningsgrunder enligt uppgifterna
Förhållandet mellan platsen och verkets innehåll, form, material, och
arbetsprocess. Hur den studerandes eget förhållande till platsen förmedlas
till betraktaren. En klar och meningsfull dokumentation. Hur hållbar
utveckling beaktats då verket utförts.
Kriterierna: Verket förmedlar den studerandes förhållande till miljön
och miljövårdssynpunkter har beaktats, verkets livscykel. Dokumentationen är
klar. I prestationer som är bättre än vitsordet 3 utgör innehållet, formen
och materialet en tilltalande och visuellt effektfull helhet.
Uppgift 5
Millennium 2000
Tusenårsskiftet väcker många känslor och tankar. Närma dig temat Millenium
2000
på det visuella uttrycksområde du själv fritt valt. Definiera din synvinkel
och ditt mål och anteckna dem omsorgsfullt på processbeskrivningsblanketten
innan du inleder arbetet.
Bedömningsgrunder enligt uppgifter
De mål den studerande ställt för sitt arbete före arbetet och de som
utformats under arbetet.
Kriterierna: Verket förmedlar de mål som den studerande ställt. Ett
verk som är bättre än vitsordet 3 är visuellt effektfullt och budskapet
presenteras på ett talande sätt.
DE SKRIFTLIGA UPPGIFTERNA
Välj någondera av de skriftliga uppgifterna. Den skriftliga uppgiften utförs
efter portföljarbetet i provliknande förhållanden. Du kan ta med dig
litteratur och bildmaterial som du behöver. För uppgiften har reserverats 4
timmar.
Uppgift 1
I uppgiften förenar du ditt eget arbete och arbetssätt med någon konstnär,
något verk eller en konstriktning.
Välj någon konsthistoriskt sett viktig konstnär, något verk eller en
konstriktning som behandlar samma tema som portföljen eller vars
angreppssätt går att förena med ditt arbete. Granska ditt val ur ditt eget
arbetes och arbetssätts synvinkel. Motivera ditt val och ämnets betydelse
för dig själv.
Du kan börja samla material före diplomkursen, t.ex. samla in uppgifter om
verk, konstnärer och konstriktningar samt söka bildmaterial i konstböcker,
tidningar och utställningskataloger. Välj en bild ur materialet som
åskådliggör din synvinkel, bifoga en kopia av den till den skriftliga
uppgiften.
Tag med den bild du valt, konstböcker och annat material som du vill använda
som stöd för ditt eget arbete vid provtillfället.
Bedömningsgrunderna för uppgiften
En djup och klar behandling av den valda synvinkeln, strukturen på den
skriftliga uppgiften, hur åskådligt och rikt begreppen uttrycks och hur de
ansluter sig till bildkonsten, motiveringar för det påstådda och valen och
ett personligt sätt att närma sig uppgiften.
Kriterierna: Skribenten har omsorgsfullt förenat det egna arbetet med
den konstnär eller konstriktning han valt. Skrivstilen lämpar sig för
uppgiften och den studerande behärskar bildkonstens begrepp.
I en skriftlig uppgift med bättre vitsord än 3 har den studerande behandlat
sitt ämne personligt och djupgående ur olika synvinklar och kan motivera
sina val och påståenden väl. Skribenten kan använda begreppen inom
bildkonsten och texten är väl strukturerad.
Uppgift 2
Forska i europeiskt byggande och miljöplanering. Hur märks århundradeskiftet
i arkitekturen? Arkitekturen har, under olika tidpunkter, återspeglat
samhällets föreställningar men också framtidens utopier. Berätta med hjälp
av skisser och det material du samlat i vilken riktning byggandet och
miljövården utvecklas enligt dig eller hur du önskar att den skall
utvecklas. Du kan välja något begränsat område som att leva på en
geografiskt begränsad plats och /eller under vissa geografiska
förhållanden.
Bedömningskriterierna
Det levande, mångdimensionella och trovärdiga i berättelserna och
beskrivningarna. En klar och konsekvent motivering för val och påståenden.
Användning av begrepp som hör till arkitekturen och miljöplaneringen. En
språkdräkt som passar ämnet.
Kriterierna:Berättelsen och beskrivningarna är trovärdiga. Den
studerande har i viss mån motiverat sina val och påståenden. Han eller hon
kan använda begreppen inom arkitektur och miljöplanering. I en skriftlig
produkt som är bättre än vitsordet 3 är berättelsen och beskrivningarna
levande och mångskiftande och den studerande motiverar sina val och
påståenden klart och konsekvent.
GYMNASIEDIPLOM I SLÖJD 1999 - 2000
Uppgifter läsåret 1999-2000
1. Kulturell mångfald och våra inhemska
traditioner
Planera och tillverka en slöjdprodukt, i vilken finländsk kultur kombineras
med utländskt inflytande.
2. Grattis
Planera och tillverka en gåvoprodukt. Beskriv som utgångspunkt för arbetet
mottagaren och orsaken till att gåvan ges.
3. Den fungerar än
Planera och tillverka en slöjdprodukt som betjänar nutidsmänniskan i modern
version, men som har sina rötter i traditionen.
Anvisningar och utvärderingsdirektiv blir klara i september. De kan
beställas av Nina Jaatinen på Utbildningsstyrelsen.
Nina Jaatinen
Utbildningsstyrelsen, PB 380, (Hagnäsgatan 2), 00531 Helsingfors
tfn 09-7747 7105, fax 09-7747 7117
|