OPH LOGO- Siirry Opetushallituksen
kotisivulle Gymnasiediplom i konst- och färdighetsämnen

ANVISNINGAR

Från Utbildningsstyrelsen kan beställas anvisningar för avläggande av gymnasiediplom i drama och teater, huslig ekonomi, bildkonst, slöjd, gymnastik och hälsokunskap samt musik. Gymnasiediplomet ges för särskilt intresse och mer krävande kunnande än vanligt som ådagalagts under gymnasietiden. Anvisningar för avläggande av diplomet, bedömningskriterier och betygsmodellen kan beställas under adress: Utbildningsstyrelsen, Nina Jaatinen, PB 380, 005311 Helsingfors, eller tfn: 09-7747 7105. Om de teman som ingår i prestationen varje år är riksomfattande kan de läsas på internet (www.edu.fi).

Praktiska arrangemang

Avläggande av gymnasiediplomet är en verksamhet som överensstämmer med gymnasiets allmänbildande utbildningsuppgift. Om gymnasiet inför möjlighet att avlägga diplom i ett eller flera konstämnen i sitt undervisningsprogram, skall den följa anvisningarna och bedömningskriterierna för ifrågavarande läroämne. Gymnasiet ansvarar för att de riksomfattande anvisningarna följs i prestationen och utfärdar betyget. Att ordna möjlighet att avlägga diplomet är frivilligt, på samma sätt som det är frivilligt för eleven att delta i provet.

Samarbete med andra gymnasier och läroanstalter rekommenderas. En studerande får enligt gymnasielagen räkna sig till godo studier som fullgjorts i andra sammanhang, om dessa till sina mål och sitt centrala innehåll motsvarar gymnasiets läroplan (23 § 1 mom GyL). Beslut om tillgodoräknande av studieprestationer som slutförts i ett annat sammanhang skall på särskild begäran fattas innan nämnda studier inleds (23 § 2 mom). Anvisningarna skall följas också då en del av studierna fullgörs i en annan läroanstalt.

Utbildningsstyrelsen fastställer de riksomfattande villkoren för avläggandet av gymnasiediplomet, bedömningskriterierna och betygsformulären särskilt för varje läroämne. Fastän villkoren för avläggande av diplomet varierar från ett ämne till ett annat beroende på ämnets natur, är ett gemensamt drag att eleven skall ha ådagalagt intresse och kunnande under en längre tid. De riksomfattande uppgifterna kan bli färdiga vid olika tidpunkter, men de står i allmänhet till förfogande i början av höstterminen.

Att avlägga gymnasiediplomet är avgiftsfritt för eleven, men undantag av eventuella kostnader för material m.m.

Bedömningen

Provprestationen för gymnasiediplomet bedöms av en lärare i gymnasiet, som skall vara formellt behörig. Utöver studerandens egen lärare, deltar en annan bedömare som skall vara sakkunnig på området.

För avlagt gymnasiediplom ges alltid ett allmänt vitsord på skalan 1 - 5 enligt följande: 5 = utmärkt, 4= berömlig, 3 = god, 2 = nöjaktig och 1= godkänd. I de olika läroämnena kan även ges ett mer specificerat betyg. Vitsordsbedömningen kan kompletteras med verbal bedömning. Diplombetyget är en bilaga till avgångsbetyget från gymnasiet och det antecknas i punkten "ytterligare information". Eftersom diplom som avlagts i olika gymnasier skall vara jämförbara sinsemellan, ansluter det sig till anvisningarna för varje läroämne ett betygsformulär, vars uppgifter skall finnas på det diplombetyg som skolan utfärdar. Om den studerande så vill antecknas inte gymnasiediplomet på avgångsbetyget från gymnasiet.

GYMNASIEDIPLOM I DRAMA OCH TEATER 1999 - 2000

Uppgifter läsåret 1999-2000

Här följer två givna teman och ett fritt tema. Välj ett av dessa och gör utgående från det (ensam eller i grupp) ditt diplomarbete med hjälp av dramats och teaterns uttrycksmedel. Du kan använda dig av de givna rubrikerna eller själv namnge framförandet. Du kan använda 38 timmar för produktionen och du skall föra dagbok över arbetsprocessen. Det färdiga arbetet får vara högst 30 minuter långt. I början av diplomkursen bör du göra upp en arbetsplan och ge en kopia av den till din lärare. Det är meningen att arbetsplanen skall underlätta ditt arbete. I slutet av kursen utgår du från den när du skriver ett sammandrag av din arbetsprocess.

Arbetsplanen (längd ca 1x A4) skall innehålla följande:
1 Ditt namn och dina kontaktuppgifter
2 Vad du gör
3 Motiveringarna för ditt val
4 Arbetsgrupp och arbetsfördelning
5 Målen a) individuella mål b) gruppens gemensamma mål
6 De uttrycksmässiga, dramaturgiska och estetiska medlen
7 Tidtabell för övningarna
8 Övrigt

Uppgifterna år 1999

1. En resa
2. Vem behöver mig?
Använd utdraget ur Franz Kafkas bok Processen som som inspiration:

"Är det inte någonting mer du vill mig?" frågade K. "Nej", sa prästen. "Förut var du så vänlig mot mig" sa K., "du förklarade allting för mig, men nu låter du mig gå som om du inte brydde dig om mig alls."

Förutom Kafkas text kan du ta reda på lämpligt utgångsmaterial till exempel ur tidskrifter och dagstidningar.
3. Välj ett tema som ligger dig nära och som du är intresserad av och gör ditt diplomarbete om det. Använd dig av dramats och teaterns uttrycksmedel.

GYMNASIEDIPLOM I BILDKONST 1999 - 2000

Uppgifter läsåret 1999-2000

Uppgift 1

Diptyk: Det förgångna - framtiden
Berätta med hjälp av två bilder (diptyk) om din syn på något fascinerande och intressant eller något som berör dig i mötet mellan det förgångna och framtiden.
Med det förgångna avses det som passerat och som ligger tillbaka i tiden. Om framtiden igen vet vi inte mycket, den väntar på oss, den kommande tiden, livet med alla sina fenomen och händelser.

Utförande

Helheten bildas av två delar. Välj själv tekniken. Bilderna ställs ut bredvid varandra, de kan också sammanlänkas Du kan också ställa ut verken åtskilda, men så att betraktaren får en klar bild av sambandet mellan verken.
Bedömningsgrund enligt uppgift:
* att förena delarna med varandra enligt någon visuell idé.

Kriterierna: I verket märks en strävan till en visuell idé. I en prestation som är bättre än vitsordet 3 är den visuella idén effektfull och originell.

Uppgift 2

Maktens bilder. Ett montage om årtusenskiftets bildsamlingar
Bilderna berättar om makt och makthavare. Bilderna är i sig själva också maktmedel. Då makten skiftar kan bilderna förstöras, men för det mesta sparas de ändå då de får en ny ägare. Genom tiderna har konsten tjänat makten och producerat maktens bilder, men konsten har också ändrat på riktningen och tagit dessa bilder till sig.
Din uppgift är att närma dig temat Maktens bilder genom att bekanta dig med den dagsaktuella bildvärlden, både bruksbilder och konstbilder. Sök material i det bildflöde som omger oss, utnyttja och behandla det i ditt arbete.
En sammansättning av bilder kallas för montage. Det är ett effektfullt medel för bildbudskapet. Två eller flera bilder är mera än summan av delarna. Du kan fritt, på det sätt du vill, bearbeta det bildmaterial du samlat ihop t.ex. enligt collage-, foto-, video- eller digital bildbehandling. Du kan realisera ditt verk som en helhet av separata bilder.

Bedömningsgrunder enligt uppgift:
* nivåer som stödjer de nya betydelser som de samordnade bilderna skapar, ändamålsenligheten i bildbehandlingen och budskapet i verkets helhetskomposition.

Kriterierna: Bildvalen stödjer montagets budskap. Den studerandes budskap förmedlas till betraktaren. I en prestation som är bättre än vitsordet 3 är bilduttrycket visuellt effektfullt och verkets personliga eller sociala budskap förmedlas upplevelsemässigt till betraktaren.

Uppgift 3

En produkt för transport och förvaring
Definiera själv vad du transporterar och situationen då du använder det. Tag hänsyn till miljön då du väljer material.

Utförande
Planera och utför produkten eller gör en minityrmodell av den, gör skisser, produktförklaring och en bild av produkten i bruk.

Bedömningsgrunder enligt uppgifter
Produktens användbarhet, uppfinningsrikedom i planeringen och kontakt med behoven i det verkliga livet.

Kriterierna: Produkten är användbar och framställningen tydlig. I prestationer bättre än vitsordet 3 finns ett nytt tänkande i formlösningarna, påhittig materialåtervinning eller en insiktsfull och sparsam användning av förnybara naturresurser.

Uppgift 4

Miljökonstverk
Miljökonstens banbrytare Robert Smithson utvecklade på 60-talet s.k jordkonst. Smithson arbetade ofta i gränsområdena mellan den byggda miljön och naturmiljön, i en grusgrop, på ett övergivet gruvområde, i industriernas gränsområden och längs huvudvägarnas kanter. Dessa områden som har förlorat sin ursprungliga identitet och är liknande överallt i världen kallade han för "ickeplatser".
Genom att med konstens medel erbjuda starka platsupplevelser kan ett bra miljökonstverk verka stimulerande för en plats som förstörts och förlorat sin särprägel. Tid och rum, erfarenheter från det förgångna och framtiden är centrala faktorer för uppväckandet av själen hos en plats och därför också viktiga faktorer vid skapandet av miljökonstverk.

Utförande
Välj någon "ickeplats" ur din egen omgivning och begrunda ditt förhållande till den. Granska också andra människors reaktioner på platsen. Gör skisser och utför ett miljökonstverk som väcker betraktarens fantasi och uppväcker platsens egenart. Du kan utföra arbetet på två sätt:
* antingen utför du det på en plats du valt, det skall vara möjligt för bedömarna att komma dit
* eller presenterar idén till verket med hjälp av en plan, som kan innehålla skisser, fotografier, videor, arbetsteckningar, målningar o.s.v.

Bedömningsgrunder enligt uppgifterna
Förhållandet mellan platsen och verkets innehåll, form, material, och arbetsprocess. Hur den studerandes eget förhållande till platsen förmedlas till betraktaren. En klar och meningsfull dokumentation. Hur hållbar utveckling beaktats då verket utförts.

Kriterierna: Verket förmedlar den studerandes förhållande till miljön och miljövårdssynpunkter har beaktats, verkets livscykel. Dokumentationen är klar. I prestationer som är bättre än vitsordet 3 utgör innehållet, formen och materialet en tilltalande och visuellt effektfull helhet.

Uppgift 5

Millennium 2000
Tusenårsskiftet väcker många känslor och tankar. Närma dig temat Millenium 2000 på det visuella uttrycksområde du själv fritt valt. Definiera din synvinkel och ditt mål och anteckna dem omsorgsfullt på processbeskrivningsblanketten innan du inleder arbetet.

Bedömningsgrunder enligt uppgifter
De mål den studerande ställt för sitt arbete före arbetet och de som utformats under arbetet.

Kriterierna: Verket förmedlar de mål som den studerande ställt. Ett verk som är bättre än vitsordet 3 är visuellt effektfullt och budskapet presenteras på ett talande sätt.

DE SKRIFTLIGA UPPGIFTERNA

Välj någondera av de skriftliga uppgifterna. Den skriftliga uppgiften utförs efter portföljarbetet i provliknande förhållanden. Du kan ta med dig litteratur och bildmaterial som du behöver. För uppgiften har reserverats 4 timmar.

Uppgift 1

I uppgiften förenar du ditt eget arbete och arbetssätt med någon konstnär, något verk eller en konstriktning.
Välj någon konsthistoriskt sett viktig konstnär, något verk eller en konstriktning som behandlar samma tema som portföljen eller vars angreppssätt går att förena med ditt arbete. Granska ditt val ur ditt eget arbetes och arbetssätts synvinkel. Motivera ditt val och ämnets betydelse för dig själv.
Du kan börja samla material före diplomkursen, t.ex. samla in uppgifter om verk, konstnärer och konstriktningar samt söka bildmaterial i konstböcker, tidningar och utställningskataloger. Välj en bild ur materialet som åskådliggör din synvinkel, bifoga en kopia av den till den skriftliga uppgiften.
Tag med den bild du valt, konstböcker och annat material som du vill använda som stöd för ditt eget arbete vid provtillfället.

Bedömningsgrunderna för uppgiften
En djup och klar behandling av den valda synvinkeln, strukturen på den skriftliga uppgiften, hur åskådligt och rikt begreppen uttrycks och hur de ansluter sig till bildkonsten, motiveringar för det påstådda och valen och ett personligt sätt att närma sig uppgiften.

Kriterierna: Skribenten har omsorgsfullt förenat det egna arbetet med den konstnär eller konstriktning han valt. Skrivstilen lämpar sig för uppgiften och den studerande behärskar bildkonstens begrepp. I en skriftlig uppgift med bättre vitsord än 3 har den studerande behandlat sitt ämne personligt och djupgående ur olika synvinklar och kan motivera sina val och påståenden väl. Skribenten kan använda begreppen inom bildkonsten och texten är väl strukturerad.

Uppgift 2

Forska i europeiskt byggande och miljöplanering. Hur märks århundradeskiftet i arkitekturen? Arkitekturen har, under olika tidpunkter, återspeglat samhällets föreställningar men också framtidens utopier. Berätta med hjälp av skisser och det material du samlat i vilken riktning byggandet och miljövården utvecklas enligt dig eller hur du önskar att den skall utvecklas. Du kan välja något begränsat område som att leva på en geografiskt begränsad plats och /eller under vissa geografiska förhållanden.

Bedömningskriterierna
Det levande, mångdimensionella och trovärdiga i berättelserna och beskrivningarna. En klar och konsekvent motivering för val och påståenden. Användning av begrepp som hör till arkitekturen och miljöplaneringen. En språkdräkt som passar ämnet.

Kriterierna:Berättelsen och beskrivningarna är trovärdiga. Den studerande har i viss mån motiverat sina val och påståenden. Han eller hon kan använda begreppen inom arkitektur och miljöplanering. I en skriftlig produkt som är bättre än vitsordet 3 är berättelsen och beskrivningarna levande och mångskiftande och den studerande motiverar sina val och påståenden klart och konsekvent.

GYMNASIEDIPLOM I SLÖJD 1999 - 2000

Uppgifter läsåret 1999-2000

1. Kulturell mångfald och våra inhemska traditioner

Planera och tillverka en slöjdprodukt, i vilken finländsk kultur kombineras med utländskt inflytande.

2. Grattis

Planera och tillverka en gåvoprodukt. Beskriv som utgångspunkt för arbetet mottagaren och orsaken till att gåvan ges.

3. Den fungerar än

Planera och tillverka en slöjdprodukt som betjänar nutidsmänniskan i modern version, men som har sina rötter i traditionen.


Anvisningar och utvärderingsdirektiv blir klara i september. De kan beställas av Nina Jaatinen på Utbildningsstyrelsen.

Nina Jaatinen
Utbildningsstyrelsen, PB 380, (Hagnäsgatan 2), 00531 Helsingfors
tfn 09-7747 7105, fax 09-7747 7117


Lisätietoja Opetushallituksen www-sivuista
webmaster@edu.fi