ItsearviointiEtusivulleVihjeitä lomakkeen laatijalleArviointi §OPS
Toiminta-ajatus ja tavoitteetYhteistoiminta ulkopuolisten tahojen kanssaResurssit, tilat ja tukipalvelutIlmapiiri ja johtamiskulttuuriOpetus ja oppiminenOppilas- ja opettajatiedotSivun otsikko
PERUSOPETUSLAKI 628/21.8.1998

21 § Koulutuksen arviointi

Koulutuksen arvioinnin tarkoituksena on turvata tämän lain tarkoituksen toteuttamista ja tukea koulutuksen kehittämistä ja parantaa oppimisen edellytyksiä.

Koulutuksen järjestäjän tulee arvioida antamaansa koulutusta ja sen vaikuttavuutta sekä osallistua 3 momentin mukaiseen ulkopuoliseen toimintansa arviointiin.

Opetushallitus huolehtii asianomaisen ministeriön päättämien perusteiden mukaisesti arvioinnin kehittämisestä ja ulkopuolisten arviointien toimeenpanosta. Ministeriö voi antaa yksittäisen arvioinnin suorittamisen myös muun kuin Opetushallituksen tehtäväksi.

Arviointien keskeiset tulokset tulee julkistaa.

LUKIOLAKI 629/21.8.1998

16 § Koulutuksen arviointi

Koulutuksen arvioinnin tarkoituksena on turvata tämän lain tarkoituksen toteuttamista ja tukea koulutuksen kehittämistä ja parantaa oppimisen edellytyksiä.

Koulutuksen järjestäjän tulee arvioida antamaansa koulutusta ja sen vaikuttavuutta sekä osallistua ulkopuoliseen toimintansa arviointiin.

Opetushallitus huolehtii asianomaisen ministeriön päättämien perusteiden mukaisesti arvioinnin kehittämisestä ja ulkopuolisten arviointien toimeenpanosta. Ministeriö voi antaa yksittäisen arvioinnin suorittamisen myös muun kuin Opetushallituksen tehtäväksi.

Arviointien keskeiset tulokset tulee julkistaa.

LAKI AMMATILLISESTA KOULUTUKSESTA 630/21.8.1998

24 § Koulutuksen arviointi

Koulutuksen arvioinnin tarkoituksena on turvata tämän lain tarkoituksen toteuttamista ja tukea koulutuksen kehittämistä ja parantaa oppimisen edellytyksiä.

Koulutuksen järjestäjän tulee arvioida antamaansa koulutusta ja sen vaikuttavuutta sekä osallistua ulkopuoliseen toimintansa arviointiin.

Opetushallitus huolehtii asianomaisen ministeriön päättämien perusteiden mukaisesti arviointien toimeenpanosta. Ministeriö voi antaa yksittäisen arvioinnin suorittamisen myös muun kuin Opetushallituksen tehtäväksi.

Arviointien keskeiset tulokset tulee julkistaa.

LAKI AMMATILLISESTA AIKUISKOULUTUKSESTA 631/21.8.1998

15 § Koulutuksen arviointi

Koulutuksen arvioinnin tarkoituksena on tukea koulutuksen kehittämistä ja parantaa oppimisen edellytyksiä.

Koulutuksen järjestäjän tulee arvioida antamaansa koulutusta ja sen vaikuttavuutta sekä osallistua ulkopuoliseen toimintansa arviointiin.

Opetushallitus huolehtii asianomaisen ministeriön päättämien perusteiden mukaisesti arviointien toimeenpanosta. Ministeriö voi antaa yksittäisen arvioinnin suorittamisen myös muun kuin Opetushallituksen tehtäväksi.

Arviointien keskeiset tulokset tulee julkistaa.

LAKI VAPAASTA SIVISTYSTYÖSTÄ 632/21.8.1998

7 § Arviointi

Arvioinnin tarkoituksena on tukea vapaan sivistystyön kehittämistä ja parantaa oppimisen edellytyksiä.

Oppilaitoksen tulee arvioida antamaansa koulutusta ja sen vaikuttavuutta sekä osallistua ulkopuoliseen toimintansa arviointiin.

Opetushallitus huolehtii asianomaisen ministeriön päättämien perusteiden mukaisesti arvioinnin kehittämisestä ja ulkopuolisten arviointien toimeenpanosta. Ministeriö voi antaa yksittäisen arvioinnin suorittamisen myös muun kuin Opetushallituksen tehtäväksi.

Arviointien keskeiset tulokset tulee julkistaa.

LAKI TAITEEN PERUSOPETUKSESTA 633/21.8.1998

7 § Koulutuksen arviointi

Koulutuksen arvioinnin tarkoituksena on tukea koulutuksen kehittämistä ja parantaa oppimisen edellytyksiä.

Koulutuksen järjestäjän tulee arvioida antamaansa koulutusta ja sen vaikuttavuutta sekä osallistua 3 momentin mukaiseen ulkopuoliseen toimintansa arviointiin.

Opetushallitus huolehtii asianomaisen ministeriön päättäminen perusteiden mukaisesti arvioinnin kehittämisestä ja ulkopuolisten arviointien toimeenpanosta. Ministeriö voi antaa arvioinnin suorittamisen myös muun kuin Opetushallituksen tehtäväksi.

Arvioinnin keskeiset tulokset tulee julkistaa.

HALLITUKSEN ESITYS EDUSKUNNALLE KOULUTUSTA KOSKEVAKSI LAINSÄÄDÄNNÖKSI 1997/86 1/4

Kansainväliset sitoumukset

Keskeisiä sopimuksissa mainittuja sivistyksellisiä oikeuksia ovat.

  1. oikeus opetukseen, joka on perusasteella maksutonta ja pakollista, ja ylemmässä opetuksessa on vähintään pyrkimyksenä maksuttomuus,
  2. oikeus valita vakaumuksen mukainen opetuksen laatu,
  3. oikeus valita koulu ja perustaa koulu sekä erityisenä tapauksena (kansallisen) vähemmistön mainitut oikeudet,
  4. opetuksen sisällölle asetetut vaatimukset,
  5. tieteen ja taiteen harjoittamisen vapaus sekä oikeus nauttia niiden tuloksista, sekä
  6. oikeus omaan kulttuuriin ja kieleen varsinkin vähemmistön oikeutena.

Euroopan yhdentymiskehitys liittyy koulutukseen myös siten, että ammatillinen koulutus on osa eurooppalaista työvoima- ja työllisyyspolitiikkaa. Lisäksi on käynnistetty useita eurooppalaisia koulutusyhteistyö- ja opiskelijavaihto-ohjelmia.

5 luku. Arviointi

21 §. Koulutuksen arviointi. Säännös on uusi. Säännöksen avulla on tarkoitus selkeyttää ja käsiteellisesti yhdenmukaistaa koulutuksen arviointia. Vastaavan sisältöinen säännös on tarkoitus ottaa myös esimerkiksi lukiolakiin ja ammatillisesta koulutuksesta annettavaan lakiin.

Arvioinnin tarkoituksena on kerätä koulu- ja kuntatasolla sekä valtakunnan tasolla tehtävää koulutuksen kehittämistä koskevaa päätöksentekoa varten tietoa siitä, miten ehdotetussa laissa tarkoitetulle opetukselle säädetyt ja määrätyt tavoitteet ovat toteutuneet käytännössä. Arvioinnin avulla on tarkoituksena myös lisätä oppilaiden huoltajien tietämystä koulutuksen tasosta ja parantaa edellytyksiä erilaisten valintojen tekemiseen. Koulutuksen vaikuttavuuden arviointi edellyttää selvitystä myös siitä, miten perusopetuksen oppimäärän suorittaneet ovat sijoittuneet jatko-opintoihin tai työelämään.

Pykälässä arviointitasoja ovat koulutuksen järjestäjän itsearviointi ja toiminnan ulkopuolinen arviointi. Ulkopuolinen arviointi voidaan toteuttaa valtakunnallisena arviontina tai kansainvälisenä arviointina. Valtakunnallisesta arvioinnista ja

osallistumisesta kansainväliseen arviointiin päättää Opetushallitus opetusministeriön päättämien perusteiden mukaan.

Opetushallitus voi käyttää arviointien suorittamisessa apuna esimerkiksi yliopistoja, tutkimuslaitoksia, lääninhallituksia sekä maakuntien liittoja. Opetusministeriö voi lisäksi antaa yksittäisen arvioinnin suorittamisen suoraan esimerkiksi jonkin tutkimuslaitoksen tehtäväksi. Opetuksen järjestäjän itsearviointi pitää sisällään sekä opetuksen järjestäjätason, kuten kuntatason, arvioinnin että koulukohtaisen arvioinnin.

Arvioinnissa käytettävät menettelytavat jäävät Opetushallituksen ja opetuksen järjestäjien päätösvaltaan. Opetushallitus tuottaa virikemateriaalia opetuksen järjestäjien suorittamaa itsearviointia varten.

Arviointien keskeisten tulosten julkistamisen tavat jäävät pykälä 3 momentin mukaan opetuksen järjestäjien ja Opetushallituksen päätettäviksi. Kysymykseen voivat tulla esimerkiksi erilaiset julkaisut, tiedotteet tai tutkimukset.

Pykälä säännökset eivät estä myös muita kuin pykälässä mainittuja tahoja suorittamasta opetuksen arviointia ja raportoimasta niiden tuloksia.


Mikäli haluat tutustua Hallituksen esitykseen 87/1997 täydellisenä, klikkaa alla olevia linkkejä.

Hallituksen esitys 87/1997

Sisällysluettelo

Yleisperustelut

Yksityiskohtaiset perustelut

Lait ja asetukset

Opetushallitus