ItsearviointiEtusivulleVihjeitä lomakkeen laatijalleArviointi §OPS
Toiminta-ajatus ja tavoitteetYhteistoiminta ulkopuolisten tahojen kanssaResurssit, tilat ja tukipalvelutIlmapiiri ja johtamiskulttuuriOpetus ja oppiminenOppilas- ja opettajatiedotSivun otsikko
PERUSKOULUN OPETUSSUUNNITELMAN PERUSTEET JA ARVIOINTI



Tähän on koottu tärkeimmät arviointia koskevat toteamukset opetussuunnitelman perusteista sekä siihen liittyviä pohdintoja.

Opetussuunnitelman perusteissa vuodelta 1994 todetaan m.m. seuraavaa, jota voidaan todeta liittyvän arviointiin. Tämä on luonteeltaan normiteksti ja siten kaikkia kouluja sitovaa.

"Opetussuunnitelmasta tulee käydä ilmi koulun tehtävä, omaleimaisuus ja toiminta-ajatus.
...
Opetussuunnitelmassa määritellään aihekokonaisuudet sekä oppiaineitten ja oppiaineryhmien tavoitteet ja sisällöt valtakunnallisten opetussuunnitelmien perusteitten pohjalta.
...
Opetussuunnitelmissa päätetään koulun itsearvioinnin periaatteista sekä oppilasarvostelusta. Valtakunnallisten perusteiden pohjalta opetussuunnitelmassa tarkennetaan arviointiohjeisto ja päätetään muun muuassa todistusten antamisajankohta ja muoto." (1994, 15-16)

Opetussuunnitelmien perusteiden myöhemmässä arviointiluvussa kuvataan koulussa tapahtuvaa arviointia tarkemmin. Tämä tekstiosuus on suositusluonteinen.

Tekstissä painotetaan m.m. että:

- kehittyvässä kouluyhteisössä jatkuva arviointi on olennainen osa toimintaa
- opetussuunnitelman tavoitteiden toteutumisen ja toimivuuden arviointi on edellytys koulun uudistamiselle
- kunnan tehtävä on luoda yhdessä koulujen kanssa puitteet arviointityölle

- itsearvioinnin tehtävä on tunnistaa koulun tila ja kehittämistarpeet monipuolisesti
- itsearvioinnin menetelmät ja tietojen kerääminen suunnitellaan ja mitoitetaan vastaamaan koulun voimavaroja
- itsearvioinnin lähtökohtana ovat kouluyhteisön yhdessä keskeisten yhteistyötahojen kanssa sopimat kohteet ja toimintatavat
- itsearviointiin voi osallistua opettajat, oppilaat ja muut kouluyhteisön jäsenet, sekä oppilaiden huoltajat ja mahdollisesti koulun muut yhteistyötahot
- koulun itsearviointi voi kohdistua mihin tahansa koulun toiminta-alueista, tarkoituksenmukaista on kuitenkin valita osa kerrallaan

- arvioinnin kohteiden ja kriteerien valinta pohjautuu opetussuunnitelmassa määriteltyihin tavoitteisiin
- erityistä herkkyyttä edellyttävät asenteisiin ja arvoihin liittyvien muutosten tunnista inen ja koulun ilmapiirin ja työviihtyvyyden arviointi
- opettajan oman työn arviointi sekä opetuksen arviointi yhdessä oppilaiden kanssa antaa perustan opetuksen kehittämiselle.
(Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet 1994, 22 - 23)

Pohdintaa
Opetussuunnitelman perusteissa edellytetään, että jokainen koulu laatii omiin tarpeisiinsa soveltuva arviointisuunnitelma.Tämä korostaa koulukohtaisten arviointitavoitteiden sopimisen merkitystä. On olemassa erilaisia painotuksia joita arviointi voi palvella.

Koulun arviointi voi:

1. toimia päätöksenteon tukena
Tämä sisältää mm. kysymyksen, johon yritetään vastata: Onko opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet saavutettu? Ovatko opettajat, oppilaat ja vanhemmat tyytyväisiä siihen, mitä on saavutettu?

2. syventää tietoja ja parantaa ymmärrystä
Tässä yhteydessä yritetään vastata seuraaviin kysymyksiin: Onko opetus toteutunut, kuten on suunniteltu? Mitä muutoksia on tehty työn aikana? Onko olemassa vaihtoehtoista toteuttamistapaa? Miten oppilaat ja opettajat ovat kokeneet kyseisen opetusjakson?

3. sisältää kriittistä tarkastelua
Ovatko seuraavat kysymykset ajankohtaisia: Onko opetuksen tavoitteiden vaatimustaso ollut sopiva? Kenelle on eniten/vähiten hyötyä toteutuneesta opetus/oppimisjaksosta? Ovatko sisällön painotukset mielekkäitä?


Edellä olevat näkökohdat korostavat arvioinnin tarkoituksen täsmentämisestä. Samoja kysymyksiä voi lähestyä miettimällä:

Keitä pidetään arviointitulosten pääasiallisina käyttäjinä?
Mitä kaikkea on itse asiassa tarpeellista arvioida?
Miksi arvioidaan?

Arvioinnin toteuttamisen lähtökohdat

Tärkeätä koulun arvioinnin suunnittelussa ja erityisesti toteuttamisessa on se että arvioinnin tavoitteet kyetään onnistuneesti suhteuttamaan olemassa oleviin resursseihin ja tarpeisiin. Toteuttamisen reunaehtoja ovat käytössä olevat taloudelliset voimavarat, aika ja toteuttajien käytännön arviointivalmiudet. Näiden tekijöiden ja edellä esitellyn arvioinnin tarkoituksen perusteella valitaan varsinaiset arviointikohteet ja
-menetelmät. Se mitä arvioidaan (ilmiön luonne), vaikuttaa myös sovellettavissa oleviin menetelmiin.

Kun opetussuunnitelman perusteissa velvoitetaan kaikkia kouluja valmistelemaan koulukohtaisiin opetussuunnitelmiin koulun toiminnan arvioinnin periaatteet, tämä voisi tarkoittaa että kirjoitetaan esimerkiksi seuraavista asioista:

Arviointitoiminnan tarkoitus - intentio
Tavoitteet - mitä on tarkoitus saavuttaa
Arviointikohde - kohteen täsmällinen määrittely, milloin, miten jne.
Arviointikohteen yhteys laajempiin tavoitteisiin - esim. koulun yleiset tavoitteet ja oppimisnäkemykseen.

Arvioinnista ja opetussuunnitelmasta on enemmän tekstiä kohdassa Toimintaidea ja tavoitteet/Arvioi opetussuunnitelmaa

Opetussuunitelmien perusteiden luvut 2.2 Oppilasarvioinnista ja 2.3 Todistukset ja niiden kaavat on korvattu Oppilasarvioinnin perusteilla 1999. Lyhyt selostus tärkeimmistä kohdista tässä.

Opetushallitus