ItsearviointiEtusivulleVihjeitä lomakkeen laatijalleArviointi §OPS
Toiminta-ajatus ja tavoitteetYhteistoiminta ulkopuolisten tahojen kanssaResurssit, tilat ja tukipalvelutIlmapiiri ja johtamiskulttuuriOpetus ja oppiminenOppilas- ja opettajatiedotSivun otsikko
MALLI 3

Kysymyssarja koulun kasvatus- ja opetustyötä, oppimistuloksia koskien (Lähde: Koulun tuloksellisuuden arviointimalli. 1998. Arviointi 7/98. Helsinki: Opetushallitus. 62-66)

Tehokkuuden arviointi peruskoulussa ja lukiossa


Pedagogiset järjestelyt, opetuksen laatu ja yhteistyö eri tahojen kanssa
  • Onko toiminnan arvoperusta esillä?
  • Millainen on organisaation tiedostettu oppimiskäsitys?
  • Miten opetussuunnitelma on oppilaitoksessa ymmärretty ja toteutettu? Millainen on toiminnan profiili?
  • Missä määrin tarjontaan sisältyy valinnaisuutta ja mahdollisuuksia henkilökohtaiseen opetussuunnitelmaan?
  • Onko oppilaitoksen käytettävissä riittävän ajankohtainen ja laaja-alainen oppimateriaalivaranto?
  • Millainen kirjasto on?
  • Onko erityisopetuksen tarpeet otettu huomioon?
  • Tarjotaako LUKI-häiriöisille riittävä oppimisen tuki?
  • Onko muu erityisopetus järjestetty asianmukaisesti?
  • Miten toimivat opinto-ohjaus ja opintoneuvonta?
  • Miten oppimateriaalit vastaavat oppimisen tavoitetta?

Koulun ja kodin välinen yhteistyö
  • Millaisin yhteistyömuodoin lapsen kasvua tuetaan?
  • Miten mieluisaksi oppiminen ja koulutyö koetaan?
  • Miten erilaisuus otetaan huomioon?
  • Miten pätevinä opettajia pidetään?
  • Ovatko opetuksen puitteet ajan tasalla?
  • Onko valinnaisia opintoja suunniteltaessa otettu huomioon lähiajan tarpeet?

Vaikuttavuuden arviointi peruskoulussa ja lukiossa
  • Miten koulutuksen tulokset vastaavat tarpeita?
  • Ovatko koulutuksen todelliset tulokset yhteiskunnan kannalta suotuisia?
  • Onko koulutus lisännyt oppilaan työelämävalmiuksia?
  • Ovatko koulutuksella aikaansaadut muut vaikutukset oppilaan kannalta suotuisia?

Tavoitteiden saavuttaminen: oppimistulokset
  • Miten hyvin opetussuunnitelmassa koulutukselle asetetut tavoitteet on saavutettu?

Oppimaan oppimisvalmiudet
  • Miten hyvin koulutus on kyennyt edistämään oppilaan oppimaan oppimisvalmiuksia?
  • Onko ongelmanratkaisukyky parantunut?
  • Onko oppilaan kyky hankkia, prosessoida ja omaksua uutta tietoa parantunut?
  • Onko oppilaan itsetunto ja myönteinen käsitys opiskelusta lisääntynyt?

Kommunikaatiovalmiudet
  • Miten hyvin oppilaan viestintätaidot (visuaalinen, kirjallinen ja suullinen) ovat kehittyneet?
  • Miten hyvin oppilaan sosiaaliset taidot ovat kohentuneet?
  • Miten hyvin oppilaan kyky hyödyntää sähköistä viestintää on kehittynyt?
  • Onko oppilas rohkaistunut kommunikoimaan myös vieraalla kielellä?

Motivaatio itsensä kehittämiseen
  • Miten hyvin koulutus on välittänyt elinikäisen oppimisen idean?
  • Onko oppilaan halu itsensä kehittämiseen kasvanut /taantunut opiskelun vaikutuksesta?

Opetushallitus