|
|
|
MALLI 3
Kysymyssarja koulun kasvatus- ja opetustyötä, oppimistuloksia koskien (Lähde: Koulun tuloksellisuuden arviointimalli. 1998. Arviointi 7/98. Helsinki: Opetushallitus. 62-66)
Tehokkuuden arviointi peruskoulussa ja lukiossa
Pedagogiset järjestelyt, opetuksen laatu ja yhteistyö eri tahojen kanssa
- Onko toiminnan arvoperusta esillä?
- Millainen on organisaation tiedostettu oppimiskäsitys?
- Miten opetussuunnitelma on oppilaitoksessa ymmärretty ja toteutettu? Millainen on toiminnan profiili?
- Missä määrin tarjontaan sisältyy valinnaisuutta ja mahdollisuuksia henkilökohtaiseen opetussuunnitelmaan?
- Onko oppilaitoksen käytettävissä riittävän ajankohtainen ja laaja-alainen oppimateriaalivaranto?
- Millainen kirjasto on?
- Onko erityisopetuksen tarpeet otettu huomioon?
- Tarjotaako LUKI-häiriöisille riittävä oppimisen tuki?
- Onko muu erityisopetus järjestetty asianmukaisesti?
- Miten toimivat opinto-ohjaus ja opintoneuvonta?
- Miten oppimateriaalit vastaavat oppimisen tavoitetta?
Koulun ja kodin välinen yhteistyö
- Millaisin yhteistyömuodoin lapsen kasvua tuetaan?
- Miten mieluisaksi oppiminen ja koulutyö koetaan?
- Miten erilaisuus otetaan huomioon?
- Miten pätevinä opettajia pidetään?
- Ovatko opetuksen puitteet ajan tasalla?
- Onko valinnaisia opintoja suunniteltaessa otettu huomioon lähiajan tarpeet?
Vaikuttavuuden arviointi peruskoulussa ja lukiossa
- Miten koulutuksen tulokset vastaavat tarpeita?
- Ovatko koulutuksen todelliset tulokset yhteiskunnan kannalta suotuisia?
- Onko koulutus lisännyt oppilaan työelämävalmiuksia?
- Ovatko koulutuksella aikaansaadut muut vaikutukset oppilaan kannalta suotuisia?
Tavoitteiden saavuttaminen: oppimistulokset
- Miten hyvin opetussuunnitelmassa koulutukselle asetetut tavoitteet on saavutettu?
Oppimaan oppimisvalmiudet
- Miten hyvin koulutus on kyennyt edistämään oppilaan oppimaan oppimisvalmiuksia?
- Onko ongelmanratkaisukyky parantunut?
- Onko oppilaan kyky hankkia, prosessoida ja omaksua uutta tietoa parantunut?
- Onko oppilaan itsetunto ja myönteinen käsitys opiskelusta lisääntynyt?
Kommunikaatiovalmiudet
- Miten hyvin oppilaan viestintätaidot (visuaalinen, kirjallinen ja suullinen) ovat kehittyneet?
- Miten hyvin oppilaan sosiaaliset taidot ovat kohentuneet?
- Miten hyvin oppilaan kyky hyödyntää sähköistä viestintää on kehittynyt?
- Onko oppilas rohkaistunut kommunikoimaan myös vieraalla kielellä?
Motivaatio itsensä kehittämiseen
- Miten hyvin koulutus on välittänyt elinikäisen oppimisen idean?
- Onko oppilaan halu itsensä kehittämiseen kasvanut /taantunut opiskelun vaikutuksesta?
|
|
|