SjälvvärderingFramsidaGör en enkätUtvärdering i §Läroplan
Verksamhetsidé och målYttre samarbeteResurser, lokaliteter och stödtjänsterArbetsklimat och ledarskapskulturUndervisning och inlärningElev- och lärardata
VAD? VARFÖR?

Vad avser man med ? utvärdering ?

Nyttan med självvärdering i skolan eller inom en läroanstalt ?
Varje skola bör utvärdera sin egen verksamhet. I utvärderingen kan t.ex eleverna , lärarna, rektor, direktionen, annan personal vid skolan och elevernas föräldrar delta. Utvärderingen kan utgå från de uppställda målen. Utvärderingens resultat bildar grund för utvecklingen.

Relationen mellan skolans självvärdering och den utvärdering som utbildningsanordnaren står för ?
Utbildningsanordnaren bör utvärdera den utbildning som genomförs och dess verkan. Utvärdering på både kommunnivå och på skolnivå är nödvändiga verktyg för att utveckla undervisningen.

Hur komma igång ?
Hur skall man välja utvärderingsobjekten?, hur skall man välja metoder och vilka arbetsskeden ingår? Se Verksamhetsidé och mål så får du en kort sammanfattning under rubriken Hur komma igång med utvärdering?

Vad finns på nätet ?
Självvärdering – metoder och material är en nättjänst som upprätthålls av Utbildningsstyrelsen för att stöda självvärdering i skolorna och läroanstalterna. Innehållet är för närvarande inriktat på den grundläggande utbildningen, men kommer att utvidgas till de övriga skolstadierna. Materialet är uppdelat på sex sektorer. Inom varje sektor eller temahelhet, finns flera typer av text.
Introducerande texter, som öppnar frågeställningen och ger inledande information.
Verktyg, tex. förslag till enkäter, eller modeller för gruppintervjuer.
Fakta, som ger tilläggsinformation genom att presentera forskningsresultat, information som kan utgöra en jämförelse eller bidra till tolkningsbasen.
Metoder, som presenterar olika metoder för hur utvärdering kan genomföras och hur data kan samlas in.

SEKTORER:

Verksamhetsidé och mål handlar om skolans / läroanstaltens självvärdering och relationen till skolans verksamhetsidé och målen, allmän information om processen att genomföra självvärdering samt relationen sambandet mellan utvärdering som genomförs av kommunen eller utbildningsanordnaren och den självvärdering som skolan genomför.

Yttre samarbete. Skolans samarbetsparter, tidigare eller efterföljande skolstadier kan ge värdefull feedback på skolans verksamhet.

Resurser, lokaliteter och stödtjänster utvärdering av de ekonomiska resurserna, utvärdering av de fysiska ramarna för verksamheten, arrangemang som skolskjutsar, skollunchen och stödtjänster är central information för skolan.

Arbetsklimat och ledarskapskultur handlar om skolan som arbetsplats, om system för beslutsfattandet, informationsspridning och arbetsklimat.

Undervisning och inlärning fokuserar på utvärdering som läraren eller eleven genomför eller medverkar i som berör undervisning och inlärning.

Elev- och lärardata utgörs av uppföljningsdata och jämförelsedata, metoder och informationskällor

Ifall behandlingen av en frågeställning tangerar flera sektorer har länkar och anvisningar skrivits in.

Feedback, erfarenheter av att använda materialet, önskemål och kompletteringsförslag är allting hjärtligt välkommet, adress
E-mail: renata.svedlin@oph.fi

Återvänd till huvudmenun och materialet står till din disposition.

Utbildningsstyrelsen