SjälvvärderingFramsidaGör en enkätUtvärdering i §Läroplan
Verksamhetsidé och målYttre samarbeteResurser, lokaliteter och stödtjänsterArbetsklimat och ledarskapskulturUndervisning och inlärningElev- och lärardata
GRUNDERNA FÖR GRUNDSKOLANS LÄROPLAN OCH UTVÄRDERINGEN



I det följande ett sammandrag över de mest väsentliga punkterna om utvärdering i grunderna för grundskolans läroplan. I de textavsnitt som utgör en norm preciseras sådant som förpliktigar alla skolor med grundläggande utbildning. Normerande text om utvärdering är det följande:

"Skolans uppgift, särprägel och verksamhetsid‚ skall framgå av läroplanen.
...
I skolans läroplan skall man besluta om temaområdena samt om målen för och innehållet i de olika läroämnena och läroämnesgrupperna.
...
I läroplanen skall ingå principerna för skolans interna utvärdering och beslut som gäller elevbedömningen. På basis av riksläroplanen preciseras de enskilda skolornas bedömningsdirektiv, bland annat när betygen ges och vilken form de har." (1994, 15-16)

I det senare utvärderingsavsnittet i grunderna för grundskolans läroplan ges en närmare beskrivning av utvärdering på skolnivå. Denna text är av rekommendationstyp:

- en fortlöpande utvärdering av verksamheten är en väsentlig uppgift för en skola i utveckling.
- en förutsättning för att skolan skall kunna förnya sig på ett ändamålsenligt sätt är att man kontinuerligt utvärderar läroplanen och följer upp hur målen i den förverkligas
- ramarna för detta utvärderingsarbete skall dras upp av kommunerna i samarbete med skolorna.

- syftet med den interna utvärderinen är att man skall se förhållandena och utvecklingsbehoven i skolan från olika synvinklar samtidigt som skolan ges möjligheter att förstärka den profil den vill skapa sig.
-metoderna för den interna utvärderingen och insamlingen av fakta planeras och dimensioneras så att de motsvarar skolans resurser
- utgångspunkten för dne interna utvärderingen är de mål och verksamhetsformer som skolan och de viktigaste intressentgrupperna tillsammans kommit överens om
- alla som arbetar i skolan samt elevernas målsmän och andra eventuella samarbetspartner borde delta i den interna utvärderingen
- den interna utvärderingen i skolan kan koncentreras till vilket verksamhetsområde som helst, det är dock ändamålsenligt att inrikta sig på några av skolans mål åt gången

- föremålen för utvärderingen och valet av kriterierna baserar sig på de mål som slagits fast i läroplanen
- med särskild känslighet bör man ta sig an attityder och värderingar samt andan och trivseln i skolan
- lärarens bedömning av sitt eget arbete samt utvärderingen av undervisningen tillsammans med eleverna är grunden för att undervisningen skall kunna utvecklas.
(Grunderna för grundskolans läroplan 1994, 22-23)

Reflektioner

Grunderna för läroplanen förutsätter att varje skola utgående från sina behov formulerar principer för utvärderingen. Detta pekar på vikten av att skolan skapar egna mål för utvärderingen.
Utvärderingen kan genomföras med olika betoningar.

Skolans utvärdering kan:

1. fungera som stöd för beslutsfattandet
Här kan man utgå bland annat från följande frågor: Har man uppnått de mål som uppställts i läroplanen? Är lärarna, eleverna och föräldrarna nöjda med det man uppnått?

2. bidra till att fördjupa kunskaperna och insikterna
I detta fall är det aktuellt att se på frågor som: Har man kunnat genomföra undervisningen såsom planerat? Vilka förändringar gjordes under vägen? Finns det alternativa sätt att genomföra detta på? Hur har eleverna och lärarna upplevt/uppfattat denna period?

3. fungera som en kritisk granskning
Här kan följande frågor vara centrala: Var kravnivån/ambitionsnivån för de olika målen rätt ställd? Vem hade största/minsta nytta av den genomförda undervisnings- /inlärningsperioden? Var betoningar av stoffet rätt valda?

De här ovan presenterade frågorna betonar betydelsen av att skolan tagit ställning till mål och syfte för utvärderingen. Desamma frågeställningarna kommer man också in på om man funderar på:

Vem är utvärderingsresultatens primäranvändare?
Vad är egentligen väsentligt att utvärdera?
I vilket syfte genomförs utvärderingen?

Utgångspunkter genomförandet av utvärderingen

En väsentlig del av planeringen av utvärdering i skolan och särskilt när det gäller själva genomförandet handlar om att kunna samordna målen för utvärderingen med dels de rådande behoven och dels de tillbudsstående resurserna. I praktiken är det de ekonomiska resurserna, den disponibla tiden och den beredskap att göra utvärderingar som skolans lärare och personal har som anger ramvillkoren för utvärderingen. Det är långt dessa praktiska frågor, som vid sidan av de tidigare nämnda reflektionerna om utvärderingens syfte som också påverkar valet av vad som utvärderas och hur man genomför detta. Själva objektet, det man utvärderar, har naturligtvis också inflytande på valet av metoder.

Grunderna för grundskolans läroplan ålägger alla skolor att i läroplanen beskriva principerna för utvärderingen. Detta kan till exempel tolkas så att man skriver om:

Syftet med utvärderingen - intentionen
Målen - vad man avsett uppnå
Utvärderingsobjektet - precisering av vad som utvärderas, när, hur m.m.
Sambandet mellan utvärderingsobjektet och övergripande mål - t.ex. skolans allmänna mål och värderingar, bland annat om synen på inlärning.

Mera på temat utvärdering och läroplan finns under rubriken Verksamhetsid‚ och mål / Utvärdera läroplanen.

Avsnitten Elevbedömningen och Betygen och betygsformulären i Grunderna för grundskolans läroplan har ersatts av Grunder för elevbedömningen 1999. En presentation av de viktigaste förändringarna hittar du här.

Utbildningsstyrelsen