|
|
|
Pehr-Olof Rönnholm
Källviksvägen 176
FIN-21630 LIELAX, Finland
Tfn & fax (02) 458 69 41
GSM 0400 47 31 59
e-mail: pronnhol@abo.fi
Intern utvärdering
Vid Cygnaeus skola i Åbo har genomförts intern utvärdering bland lärarna (< 25) våren 1997 och 1998. Avsikten var att göra en kartläggning av det aktuella läget och att utveckla verksamheten. Blanketterna har i något omarbetad form även använts av rektor Torbjörn Sandén vid Gerby skola, e-mail: torbjorn.sanden@edu.vaasa.fi.
Blanketterna
I VISIONER
Pedagogiken o läroplanen
Tyngdpunktsområden
Personrelationer
Lärarlag
Föräldrasamarbete
Skolans renomm‚
Skolans roll
Personalfortbildning, kompetensutveckling
Rumsdisponering
Lärarens roll
II POSITIVT
Vad kan vi?
Vad kunde vi lära andra?
Vad fungerar väl?
Vad tycker du om?
Vad värdesätter du?
Vad vill du helst ha kvar?
III PROBLEM
Vad är det som hindrar att visionerna förverkligas?
Vad är på tok?
Vad måste vi ändra på för att kunna utvecklas?
IV KONKRETA HANDLINGAR
Hur skall vi tackla våra problem?
I stället för att skall vi....
Dina förbättringsförslag beträffande allt som berör skolan är relevanta.
Det praktiska genomförandet
Blanketterna I VISIONER och II POSITIVT utdelades först. Efter ca en vecka utdelades de två övriga III PROBLEM och IV KONKRETA HANDLINGAR. Den som fyller i blanketterna riskerar att fastna i problemen om den blanketten ges i början. För ett framgångsrikt genomförande är det viktigt att deltagarna först lyfter sig själv till att verkligen se framåt och konstruktivt ta fram allt vad de drömmer om. Det är likaså väsentligt att göra klart för sig vad som är bra på arbetsplatsen.
Blanketterna I och II delades först ut. Man fick välja att vara anonym om man önskade. I syfte att skilja åt positiva och negativa tankar delades de två följande blanketterna ut senare. Alla fyllde i blanketterna, även rektor. Blanketterna var i de flesta fall utan namn, men inget hade gjorts för att dölja vem som svarat.
Första gången enkäten användes sammanfattade rektor och tre av rektor utsedda lärare enkäten i ett fyrtiotal punkter. Enkätsvaren kopierades inte upp åt alla. Lärarkollegiet beslöt enhälligt att ägna en dag i juni åt att processa enkäten. På mötet presenterade arbetsgruppen sin sammanfattning av enkäterna med de ca fyrtio punkterna. Lärarmötet prioriterade ca 15 punkter som diskuterades i grupper.
På basen av erfarenheterna vill jag säga ...
* att alla enkätsvar bör kopieras åt alla deltagare
* att besvara en enkät tar en bråkdel av den tid det behövs för att processa enkäten.
* att vidtagna åtgärder bör relateras till enkäten för stärka dess relevans
* att man bör göra klara avgränsningar från början
* att man bör enas om att allt som kommer fram i enkäten hålls innanför skolans väggar
* att man bör vara beredd på att man sätter igång processer som är svårhanterliga
* att hela processen kräver tid och uthållighet och är jobbig
* att alla deltagare måste se behovet och delta i besluten
* att det tar tid att processa enkäten, men det är nödvändigt, man kan inte lämna det ogjort
Enkäten är omfattande ur lärarens synpunkt; det är skäl att överväga om man skall göra klara avgränsningar från början. Man måste räkna med att man sätter igång processer som kanske blir svårhanterliga.
Det behövs mycket energi och kanske flera år att genomföra det som kommit fram i utvärderingarna. Det blir kanske nödvändigt att enas om vissa tyngdpunktsområden.
Risker vid intern utvärdering
* Avsikten kan bli skymd och rädslor kan uppstå.
* Deltagarna förväntar sig omedelbara lösningar.
* Konflikter kan komma i dagen.
* I en inflammerad situation är det ännu svårare att reda
* Brist på etik kan leda till jakt på skyldiga.
|
|
|