SKOLANS SJÄLVVÄRDERING
En läroanstalt som fungerar som en öppen och målinriktad verksamhetsenhet är ett av målen för det nationella utvärderingssystemet. Utvärdering ingår i varje läroanstalts uppgifter. Det är viktigt att genom utvärdering kontinuerligt producera betydelsefull information som stöder utvecklingen av läroanstaltens verksamhet. Resultaten av utvärderingen kan leda till att till exempel läroplanen, skolans verksamhet och undervisningen utvecklas.
För en god utvärdering är det viktigt att producera systematisk, heltäckande och mångsidig information om hur läroplanen förverkligas i praktiken. Arbetsredskapet för utvärderingen kan vara relativt enkelt och ändå ge snabbt, träffande och pålitlig information. En fungerande självvärdering är nödvändig för att effektivt beröra undervisningens och fostrans alla delområden.
Självvärdering är den utvärdering som skolan sköter internt. Extern utvärdering talar man om då någon utomstående, av skolan oberoende grupp utvärderar skolans verksamhet.
Med utvärderingarna försöker man svara på frågorna, hur det står till, hur bra eller dåligt någonting är och varför det är som det är. Utvärderingen producerar alltså information, ställningstaganden och slutsatser. Dessa är en god grund för förslag till utveckling.
När man utvärderar effekterna får man bland annat information om resultaten i förhållande till målen. Inlärningsresultaten är en viktig del av effekterna. Funktionsdugligheten handlar till exempel om hur bra skolan fungerar, om verksamheten hanteras på ett ändamålsenligt sätt samt om förutsättningarna för god undervisning och inlärning. Gällande ekonomin är de centrala aspekterna är hur mycket verksamheten kostar och om resurserna används ändamålsenligt med tanke på uppgifterna.
De metoderna som används vid utvärdering är ofta desamma som man använder då man genomför större undersökningar. Behovet av information, den tillbudsstående tiden och skolans storlek är exempel på sådant som påverkar vilka metoder som är användbara i utvärderingen. Speciellt viktig information utgör resultat av olika prov i skolan. Beroende på vilket behovet är kan information skaffas via frågor, intervjuer, iakttagelser, diskussioner, dagbok osv. Statistik och allmän uppföljningsinformation är viktiga underlag för utvärdering.
Feedback, erfarenheter av att använda materialet, önskemål och kompletteringsförslag är allting hjärtligt välkommet, adress E-mail: eerok.niemi@oph.fi
|