LOKAL UTVÄRDERING
Utbildningsanordnarna, vanligen kommunen, och läroanstalterna kan numera friare än tidigare prioritera och betona delar av undervisningens innehåll och också välja metoder för förverkligande. Utbildningsanordnaren har också större beslutanderätt än tidigare i fråga om att rikta medlen för undervisningen, till följd av att den statliga finansieringsandelen numera är ett kalkylerat belopp.
Den tidigare traditionella inspektionsverksamheten är inte mera i användning.
Det är skolorna och läroanstalternas huvudmän som anordnar utbildningen samt svarar för kvaliten och nivån på undervisningen. Decentraliseringen av administrationen och beslutanderätten kräver ett större ansvarstagande än tidigare av utbildningsanordnaren och av skolorna, men ger på samma gång en större frihet för utbildningsanordnaren
och läroanstalten att ordna undervisningen på önskat sätt. Bakom alla dessa förändringar finns en stark tro på att man på lokal nivå kan och vill sköta frågorna på bästa möjliga sätt. De statliga myndigheternas uppgift är att via olika utvärderingar få information om hur målen för utbildningspolitiken uppnåtts.
Utbildningsanordnarens utvärderingsskyldighet
Styrsystemet har i den nya utbildningslagsstiftningen ersatts med skyldighet för utbildningsanordnaren att utvärdera den utbildning som ges och effekterna av den. Utbildningsanordnaren har sålunda via utvärdering möjlighet att få information om resultaten samt att använda informationen för utveckling av undervisningsväsendet, uppföljning av resultaten och som grund för fördelning av resurserna.
Utvecklingsplan och utvärderingsstrategi för undervisningsväsendet
Utbildningsstyrelsen har i ett s.k. pilotprojekt tillsammans med tre kommuner funderat på vilka "verktyg" som behövs för att genomföra lokal utvärdering. Från början stod det klart att utvärdering inte kan utföras om det inte finns mål för utbildningen och undervisningen. De riksomfattande målen är allför omfattande för att kunna bilda en utgångspunkt för den lokala självvärdering. I pilotprojektet beslöts därför att kommunerna utarbetar en utvecklingsplan för kommunens undervisningsväsen , där centrala administrativa och ekonomiska mål och mål för undervisningen definieras för en viss tidsperiod inom kommunen, och likaså de områden som bör särskilt prioriteras eller utvecklas. För att också göra de förtroendevalda och kommunens beslutsfattare delaktiga i utformandet av utvecklingsplanen behandlades frågan redan uner beredningen flera gånger i nämnden och andra organ.
Till slut fördes utvecklingsplanen till kommunfullmäktige för att godkännas eller för kännedom för ytterligare göra de politiska beslutsfattarna medvetna om de mål som uppställts för undervisningsväsendet och samtidigt för att få dem engagerade i utvecklingen av undervisningsväsendet i kommunen.
Utvecklingsplanen utarbetades för en tidsperiod på flera år, men besluten gjordes ändå så att ändringar kunde införas vid behov. Baserat på utvecklingsplanen för undervisningsväsendet utarbetades därtill en utvärderingsstrategi för kommunen, där man preciserde de områden som man årligen avsett utvärdera i kommunen.
Den utvecklingsplan och utvärderingsstrategi som utarbetats i kommunen ger tydliga mål och riktlinjer för utbildningsanordnarna hur utbildningen skall utvecklas och vilka förväntningarna är. I de kommuner där utvärderingsverksamheten har inletts på ovan nämnt sätt har man goda utgångspunkter för att utveckla undervisningsväsendet och hela kommunens undervisningsväsen har blivit målinriktat.
Att organisera lokal utvärdering
Lokal utvärdering är en tämligen ny företeelse och därför lönar det sig att ta ett steg i sänder. I början borde man välja sådana frågor för utvärdering som är konkreta och lätta att utvärdera. Då blir säkert också alla parter mera engagerade i utvärderingen. Redan då man väljer vad som skall utvärderas är det bra att fundera på om man själv kan utföra utvärderingen eller om det behövs hjälp av utomstående och vilka utvärderingsmetoder och resurser som behövs för att genomföra utvärderingen. För att resurserna inte skall gå till spillo lönar det sig alltid att försäkra sig om att det är en fackman inom området som genomför utvärderingen. Erfarenheten från pilotprojektet visar att man gärna får bilda en arbetsgrupp som planerar och ansvarar för utvärderingen. Arbetsgruppen kan bestå av den ledande tjänstemanen för undervisningsväsendet, en del av förtroendemännen samt av skolornas rektorer och lärare. En regelbunden kontakt med skolornas lärare är synnerligen viktig för att arbetsgruppen skall få råd och impulser samt som ett led i informationsförmedlingen.
Utbildningsanordnaren utför extern utvärdering i skolorna och läroanstalterna och skolorna har skyldighet att delta i utvärderingen på det sätt som kommunen bestämmer. Ifråga om skolornas självvärdering är det skolornas lärare, personal och föräldrarna själva fastställer metoder och mål för utvärderingen av den egna skolan.
Feedback, erfarenheter av att använda materialet, önskemål och kompletteringsförslag är allting hjärtligt välkommet, adress E-mail: eerok.niemi@oph.fi
|