ItsearviointiEtusivulleVihjeitä lomakkeen laatijalleArviointi §OPS
Toiminta-ajatus ja tavoitteetYhteistoiminta ulkopuolisten tahojen kanssaResurssit, tilat ja tukipalvelutIlmapiiri ja johtamiskulttuuriOpetus ja oppiminenOppilas- ja opettajatiedotSivun otsikko

KOULUN TYÖYMPÄRISTÖN ITSEARVIOINTI
Opastava teksti


PERUSOPETUS, vuosiluokat 1-6

Hyvät työskentelyolosuhteet, opetusvälineet, kalusteet ja varusteet edistävät koulun tuloksellista toimintaa. Tarvitaan opetustiloja, jotka tukevat koulun työskentelytapoja ja niiden kehittämistä ja samalla tarjoavat niin opettajille kuin oppilaillekin viihtyisän ja motivoivan fyysisen työympäristön. Koulun monipuolinen kehittäminen edellyttää myös työympäristön kehittämistä.

Miksi itsearviointia tarvitaan?
Jotta koulun työympäristön suunnitelmallinen kehittäminen olisi tehokasta, tarvitaan itsearviointia. Koulun itsearvioinnissa tällöin on kysymys työympäristön peruskartoituksesta sekä epäkohtien ja puutteiden selvittämisestä. Itsearvioinnin perusteella voidaan laatia koulun työympäristön kehittämissuunnitelma. Siinä erilaisten puutteiden korjaaminen asetetaan kiireellisyysjärjestykseen kunnan antamien taloudellisten resurssien puitteissa.

Työympäristön arvioinnissa koottuja tietoja on mahdollista käyttää hyväksi myös kuntatasolla. Koulun ylläpitäjä voi käyttää koulukohtaisia arviointitietoja koulujen keskinäiseen vertailuun, jonka perusteella ohjataan taloudellisia resursseja. Tavoitteena on, että kouluilla olisi mahdollisimman tasapuoliset lähtökohdat toteuttaessaan tehtäväänsä.

Mitä arvioidaan?
Tämä työympäristön itsearviointi koskee perusopetuksen vuosiluokkien 1-6 koulujen (seuraavassa ala-aste) keskeisiä toimitiloja, kalusteita, varusteita, opetusvälineitä, osittain myös opetusmateriaalia sekä rakennuksia ja tonttia.

Mihin arviointi perustuu?
Arviointi edellyttää eräissä tapauksissa toivotun tilan tai tavoitteen tuntemista. Tämän vuoksi monien arviointikohteiden osalta on mainittu myös tavoite, johon verrataan koululla olemassa olevaa tilannetta. Tavoitteet on määritelty esimerkinomaisesti, eivätkä ne ole sitovia ohjeita. Ne määrittelevät suositeltavan tavoitetason ja antavat tarvittavan vertailuperustan itsearvioinnille. On lisäksi huomattava, että tavoitteita ei voida eräissä tapauksissa kaavamaisesti soveltaa, koska joidenkin koulujen toiminta on järjestetty tavanomaisesta poikkeavasti.

Koulujen huonetiloja koskevat mitoitustavoitteet ovat yleisesti koulurakentamisen valtionosuuden määrittelyssä käytettyjä perusteita, joiden taustalla ovat aikanaan peruskoulua varten laaditut mitoitusohjeet. Niitä on kehitelty vastaamaan koulujen nykyisiä tarpeita, ja ne edustavat siten keskimäärin hyväksi havaittuja käytänteitä. Varusteita ja opetusvälineitä koskevat tavoitteet perustuvat lähinnä opettajien ja heitä edustavien järjestöjen kanssa tehtyyn yhteistyöhön. Tältä osin on pyritty tuomaan esiin niitä keskeisiä opetusvälineitä ja varusteita, joiden tarve voidaan johtaa opetussuunnitelman perusteiden pohjalta.
Erityisesti tulee ottaa huomioon, että oheisena esitetty itsearviointimateriaali on jatkuvan kehitystyön kohteena. Näin ollen materiaaliin tehdään muutoksia ja täydennyksiä tarvittaessa.

Kuka arvioinnin suorittaa?
Itsearviointi vaatii koulun työympäristön laajaa tuntemusta ja sen vuoksi tehtävä soveltuu parhaiten koulun rehtorille ja opettajille.

MITEN KOULUN TYÖYMPÄRISTÖN ITSEARVIOINTI TOTEUTETAAN?

1. Valitse arviointikohde tai -kohteet
Voit valita arviointikohteet seuraavista osa-alueista (valinta tehdään sivulla 4):
A. Koulun huonetilat
B. Kalusteet, varusteet, opetusvälineet ja -materiaali
C. Koulurakennus
D. Koulun tontti
E. Kaikki edellä mainitut eli koko koulun työympäristö

2. Tulosta valitsemasi kohteen tai kohteiden lomakkeet
Itsearviointi toteutetaan arviointilomakkeita käyttäen. Tulosta sen kohdan tai niiden kohtien lomakkeet, joita arvioit. Voit tulostaa myös tämän ohjeen, jolloin sen seuraaminen on arviointia suoritettaessa helpompaa.

3. Anna vastauksesi kuhunkin arviointikohtaan
Merkitse valitun vastauksen tai vastausvaihtoehdon mukainen pistemäärä, joka on oikean puoleisessa ruudussa, tyhjänä olevaan ruutuun. On tärkeää, että luet jokaisessa arviointikohdassa kaikki vastaukset tai vastausvaihtoehdot, sillä monissa arviointikohdissa voidaan valita useita vastauksia.

4. Laske kunkin arviointikohdan vastausten pistemäärät yhteen
Joissakin arviointikohdissa annetaan vain yksi vastaus. Tämä pistemäärä siirretään kohdan lopussa olevaan tyhjään ruutuun "pistemäärä". Kohdissa, joissa annetaan useita vastauksia, lasketaan pistemäärät yhteen ja merkitään kohdan lopussa olevaan tyhjään ruutuun "pistemäärä".

5. Määritä arviointikohdan arvosana
Arviointi toteutetaan asteikolla 4 - 10. Useissa kohdissa pistemäärä on yhtä kuin arvosana. Eräissä kohdissa arvosana määritetään erillisen ohjeen perusteella. Näin saadaan yksittäisille arviointikohteille arvosanat, jotka merkitään tyhjään "arvosanaruutuun" (= lihavoitu ruutu).Osa-alueiden arvosanat saadaan laskemalla eri arviointikohteiden arvosanojen keskiarvo. Vastaavasti saadaan määritettyä koko koulua koskeva arvosana viimeisellä sivulla olevalle yhteenvetolomakkeelle.

6. Koulujen välinen vertailu
Mikäli halutaan suorittaa esimerkiksi kunnan koulujen välistä vertailua arvioinnissa saatujen arvosanojen perusteella, koulut ryhmitellään niiden koon (oppilasmäärän) mukaisesti esim. seuraavasti:
a) 1 - 3 perusopetusryhmää käsittävät koulut (alle 80 oppilasta)
b) 4 - 5 perusopetusryhmää käsittävät koulut (80 - 130 oppilasta)
c) 6 - 17 perusopetusryhmää käsittävät koulut
d) yli 17 perusopetusryhmää käsittävät koulut
Koulujen ryhmittely on mahdollista tehdä edellä mainittua yksityiskohtaisemminkin. _______________________


Koulun työympäristön arviointilomakkeet

Opetushallitus